Topman MOL: Rode Zee-crisis kan nog een jaar duren

Opnieuw schepen aangevallen

De grote Japanse containervervoerder Mitsui OSK Lines (MOL) vreest dat de spanningen rond de Rode Zee het verkeer door de belangrijke handelsroute tot een jaar lang kunnen verstoren. ‘Het is een historische gebeurtenis’, zei topman Takeshi Hashimoto in een interview. ‘De situatie zal in ieder geval de komende twee tot drie maanden aanhouden. En in het ergste geval zes maanden of een jaar.’

Schip van MOL
MOL vaart niet meer door de Rode Zee vanwege de Houthi's. Foto:MartinLueke / Shutterstock

Houthi-rebellen terroriseren sinds half november schepen op de Rode Zee. Aanvankelijk werden alleen schepen met een Israëlische link doelwit. Maar sinds de Amerikanen en de Britten Houthi-doelen bombarderen, vallen de rebellen ook schepen uit de VS en het Verenigd Koninkrijk aan. De aanhoudende aanvallen op schepen verstoren het vrachtvervoer op de belangrijke zeeroute.

Ook vannacht voerden de Houthi’s aanvallen uit. De door Iran gesteunde militanten hebben zes ballistische raketten afgevuurd op twee schepen in de Rode Zee en de Golf van Aden. Een schip rapporteerde materiële schade, maar geen gewonden, laat het Amerikaanse commandocentrum CENTCOM weten op X.

Het Japanse MOL, met een vloot van ongeveer achthonderd schepen, zei vorige maand dat het om veiligheidsredenen de doorvoer via de Rode Zee heeft stopgezet. Meerdere containerrederijen mijden de Rode Zee om diezelfde reden. Honderden schepen varen daarom om via Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika.

Topman MOL: Rode Zee-crisis kan nog een jaar duren | NT

Topman MOL: Rode Zee-crisis kan nog een jaar duren

Opnieuw schepen aangevallen

De grote Japanse containervervoerder Mitsui OSK Lines (MOL) vreest dat de spanningen rond de Rode Zee het verkeer door de belangrijke handelsroute tot een jaar lang kunnen verstoren. ‘Het is een historische gebeurtenis’, zei topman Takeshi Hashimoto in een interview. ‘De situatie zal in ieder geval de komende twee tot drie maanden aanhouden. En in het ergste geval zes maanden of een jaar.’

Schip van MOL
MOL vaart niet meer door de Rode Zee vanwege de Houthi's. Foto:MartinLueke / Shutterstock

Houthi-rebellen terroriseren sinds half november schepen op de Rode Zee. Aanvankelijk werden alleen schepen met een Israëlische link doelwit. Maar sinds de Amerikanen en de Britten Houthi-doelen bombarderen, vallen de rebellen ook schepen uit de VS en het Verenigd Koninkrijk aan. De aanhoudende aanvallen op schepen verstoren het vrachtvervoer op de belangrijke zeeroute.

Ook vannacht voerden de Houthi’s aanvallen uit. De door Iran gesteunde militanten hebben zes ballistische raketten afgevuurd op twee schepen in de Rode Zee en de Golf van Aden. Een schip rapporteerde materiële schade, maar geen gewonden, laat het Amerikaanse commandocentrum CENTCOM weten op X.

Het Japanse MOL, met een vloot van ongeveer achthonderd schepen, zei vorige maand dat het om veiligheidsredenen de doorvoer via de Rode Zee heeft stopgezet. Meerdere containerrederijen mijden de Rode Zee om diezelfde reden. Honderden schepen varen daarom om via Kaap de Goede Hoop in Zuid-Afrika.