Allianz: minder schepen vergaan ondanks grotere risico’s

26 grote schepen

Wereldwijd zijn er vorig jaar 26 grote schepen verloren gegaan, meldt verzekeraar Allianz. Dat is een daling van een derde op jaarbasis en het laagste aantal in de scheepvaartsector ooit, ondanks de grotere risico’s voor de sector door oorlogen en geopolitieke conflicten. Dertig jaar geleden verloor de wereldwijde scheepsvloot nog ongeveer tweehonderd grote schepen per jaar.

In 2023 zonken 26 grote schepen, schrijft Allianz. Foto: Shutterstock

Volgens de verzekeraar zal de sector in de komende jaren wel veel werk hebben om de lage verliezen in de toekomst te handhaven. Dat komt doordat de scheepvaart steeds meer onderhevig is aan onzekerheden door oorlogen en geopolitieke gebeurtenissen, de gevolgen van klimaatverandering en de aanhoudende risico’s die voortkomen uit de trend van het bouwen van steeds grotere schepen.

‘De snelheid en omvang van de manier waarop het risicoprofiel van de sector verandert, is ongekend in de moderne tijd. Conflicten zoals in Gaza en Oekraïne hervormen de wereldwijde scheepvaart, met gevolgen voor de veiligheid van bemanning en schepen, bevoorradingsketens en infrastructuur, en zelfs het milieu’, zegt kapitein Rahul Khanna, hoofd risico-adviseur van scheepvaartverzekeraar Allianz Commercial.

In de Rode Zee waren meer dan honderd schepen het doelwit van Houthi-militanten als reactie op het conflict in Gaza. De scheepvaart in en rond de regio wordt nog steeds verstoord en dat zal volgens de verzekeraar in de nabije toekomst waarschijnlijk zo blijven. De terugkeer van Somalische piraten, na hun eerste succesvolle kaping sinds 2017, is een extra reden tot bezorgdheid.

In de regio Zuid-China, Indochina, Indonesië en de Filipijnen gaan wereldwijd de meeste schepen verloren, zowel in het afgelopen jaar als in het afgelopen decennium. De oostelijke Middellandse Zee en de Zwarte Zee komen op de tweede plaats. Vrachtschepen waren in 2023 goed voor meer dan 60 procent van de wereldwijd verloren gegane schepen. Stranden was met 50 procent de belangrijkste oorzaak van de verliezen. Extreme weersomstandigheden zouden een rol hebben gespeeld bij minstens 8 scheepsverliezen wereldwijd in 2023.

Allianz: minder schepen vergaan ondanks grotere risico’s | NT

Allianz: minder schepen vergaan ondanks grotere risico’s

26 grote schepen

Wereldwijd zijn er vorig jaar 26 grote schepen verloren gegaan, meldt verzekeraar Allianz. Dat is een daling van een derde op jaarbasis en het laagste aantal in de scheepvaartsector ooit, ondanks de grotere risico’s voor de sector door oorlogen en geopolitieke conflicten. Dertig jaar geleden verloor de wereldwijde scheepsvloot nog ongeveer tweehonderd grote schepen per jaar.

In 2023 zonken 26 grote schepen, schrijft Allianz. Foto: Shutterstock

Volgens de verzekeraar zal de sector in de komende jaren wel veel werk hebben om de lage verliezen in de toekomst te handhaven. Dat komt doordat de scheepvaart steeds meer onderhevig is aan onzekerheden door oorlogen en geopolitieke gebeurtenissen, de gevolgen van klimaatverandering en de aanhoudende risico’s die voortkomen uit de trend van het bouwen van steeds grotere schepen.

‘De snelheid en omvang van de manier waarop het risicoprofiel van de sector verandert, is ongekend in de moderne tijd. Conflicten zoals in Gaza en Oekraïne hervormen de wereldwijde scheepvaart, met gevolgen voor de veiligheid van bemanning en schepen, bevoorradingsketens en infrastructuur, en zelfs het milieu’, zegt kapitein Rahul Khanna, hoofd risico-adviseur van scheepvaartverzekeraar Allianz Commercial.

In de Rode Zee waren meer dan honderd schepen het doelwit van Houthi-militanten als reactie op het conflict in Gaza. De scheepvaart in en rond de regio wordt nog steeds verstoord en dat zal volgens de verzekeraar in de nabije toekomst waarschijnlijk zo blijven. De terugkeer van Somalische piraten, na hun eerste succesvolle kaping sinds 2017, is een extra reden tot bezorgdheid.

In de regio Zuid-China, Indochina, Indonesië en de Filipijnen gaan wereldwijd de meeste schepen verloren, zowel in het afgelopen jaar als in het afgelopen decennium. De oostelijke Middellandse Zee en de Zwarte Zee komen op de tweede plaats. Vrachtschepen waren in 2023 goed voor meer dan 60 procent van de wereldwijd verloren gegane schepen. Stranden was met 50 procent de belangrijkste oorzaak van de verliezen. Extreme weersomstandigheden zouden een rol hebben gespeeld bij minstens 8 scheepsverliezen wereldwijd in 2023.