Modernisering heuvelsysteem Kijfhoek moet in 2024 klaar zijn

Opdracht gegund

De modernisering van het heuvelsysteem op goederenemplacement Kijfhoek kan van start. ProRail heeft de aanbesteding afgerond en de opdracht gegund. Naar verwachting zijn de werkzaamheden in 2024 klaar.

Siemens gaat het systeem voorzien van de laatste technische vernieuwingen. Het emplacement is opgeleverd in 1980, in 1999 werd het huidige MSR-32 heuvelsysteem van Siemens geïnstalleerd. Daarna werd Kijfhoek in 2007 op onderdelen flink gemoderniseerd met de indienstneming van de Betuweroute.

Werkzaamheden

Kijfhoek ondervindt al een tijdje regelmatig problemen en storingen. Vorig jaar moest zelfs het rangeren volledig stilgelegd worden vanwege achterstallig onderhoud aan de wissels. Siemens gaat nu aan de slag om het huidige heuvelsysteem te vernieuwen; zowel het elektronische deel (computers, sensoren, etc.) als de mechanische componenten (railremmen, bijdruksysteem, etc.). De werkzaamheden starten medio 2023 en worden eind 2024 afgerond.

De modernisering van het heuvelsysteem op emplacement Kijfhoek is volgens ProRail belangrijk nieuws voor de goederenvervoerders en verladers. Het gaat om een contract van 110 miljoen euro voor de komende 15 jaar. COO Ans Rietstra: ‘Kijfhoek is een belangrijk knooppunt voor het spoorgoederenvervoer, waar op een snelle, efficiënte en veilige wijze wagons worden gesorteerd. Met een gemoderniseerde heuvel kunnen we de groei van het spoorgoederenvervoer in de toekomst faciliteren.’

Kijfhoek

Op goederenemplacement Kijfhoek worden goederenwagons gesorteerd samengesteld, zodat de samengestelde goederentreinen op de juiste bestemming aankomen. Dat gebeurt met een sorteerheuvel en is uniek in Nederland. Op het aankomstspoor worden treinen opgesteld en wagens losgekoppeld. Een locomotief duwt vervolgens de ontkoppelde wagens over een heuvel. Zodra de eerste wagen over de heuvel is, rolt die vanzelf naar beneden. Via computergestuurde wissels komt elke wagen op het goede spoor terecht. Remmen in de rails zorgen ervoor dat de wagens op het juiste punt tot stilstand komen.

Op Kijfhoek, het beginpunt van de Betuweroute, vertrekken en passeren jaarlijks tienduizenden goederentreinen van en naar diverse bestemmingen in Nederland en Europa.

Lees ook: ‘Slechte spoorinfra door uitgesteld onderhoud en versnipperd beheer’

Modernisering heuvelsysteem Kijfhoek moet in 2024 klaar zijn | NT

Modernisering heuvelsysteem Kijfhoek moet in 2024 klaar zijn

Opdracht gegund

De modernisering van het heuvelsysteem op goederenemplacement Kijfhoek kan van start. ProRail heeft de aanbesteding afgerond en de opdracht gegund. Naar verwachting zijn de werkzaamheden in 2024 klaar.

Siemens gaat het systeem voorzien van de laatste technische vernieuwingen. Het emplacement is opgeleverd in 1980, in 1999 werd het huidige MSR-32 heuvelsysteem van Siemens geïnstalleerd. Daarna werd Kijfhoek in 2007 op onderdelen flink gemoderniseerd met de indienstneming van de Betuweroute.

Werkzaamheden

Kijfhoek ondervindt al een tijdje regelmatig problemen en storingen. Vorig jaar moest zelfs het rangeren volledig stilgelegd worden vanwege achterstallig onderhoud aan de wissels. Siemens gaat nu aan de slag om het huidige heuvelsysteem te vernieuwen; zowel het elektronische deel (computers, sensoren, etc.) als de mechanische componenten (railremmen, bijdruksysteem, etc.). De werkzaamheden starten medio 2023 en worden eind 2024 afgerond.

De modernisering van het heuvelsysteem op emplacement Kijfhoek is volgens ProRail belangrijk nieuws voor de goederenvervoerders en verladers. Het gaat om een contract van 110 miljoen euro voor de komende 15 jaar. COO Ans Rietstra: ‘Kijfhoek is een belangrijk knooppunt voor het spoorgoederenvervoer, waar op een snelle, efficiënte en veilige wijze wagons worden gesorteerd. Met een gemoderniseerde heuvel kunnen we de groei van het spoorgoederenvervoer in de toekomst faciliteren.’

Kijfhoek

Op goederenemplacement Kijfhoek worden goederenwagons gesorteerd samengesteld, zodat de samengestelde goederentreinen op de juiste bestemming aankomen. Dat gebeurt met een sorteerheuvel en is uniek in Nederland. Op het aankomstspoor worden treinen opgesteld en wagens losgekoppeld. Een locomotief duwt vervolgens de ontkoppelde wagens over een heuvel. Zodra de eerste wagen over de heuvel is, rolt die vanzelf naar beneden. Via computergestuurde wissels komt elke wagen op het goede spoor terecht. Remmen in de rails zorgen ervoor dat de wagens op het juiste punt tot stilstand komen.

Op Kijfhoek, het beginpunt van de Betuweroute, vertrekken en passeren jaarlijks tienduizenden goederentreinen van en naar diverse bestemmingen in Nederland en Europa.

Lees ook: ‘Slechte spoorinfra door uitgesteld onderhoud en versnipperd beheer’