Goederentrein DB Cargo botste als eerste op bouwkraan bij Voorschoten

Treinongeluk

De goederentrein van DB Cargo botste rond half vier vanmorgen als eerste op de bouwkraan van bouwbedrijf BAM. De brokstukken van de kraan kwamen vervolgens op het spoor terecht waar kort daarna een intercity van NS op is gebotst.

Foto: Sander van Vliet/ProMedia

Dit schrijft Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, in een brief aan de Tweede Kamer. Er werden op het moment van het ongeluk geplande werkzaamheden uitgevoerd op twee van de vier sporen bij Voorschoten. De overige twee sporen waren wel in gebruik. De goederentrein en de passagierstrein bevonden zich op verschillende sporen en reden in tegenovergestelde richting. Bij het ongeluk kwam een medewerker van BAM om het leven.

Het is nog steeds onbekend hoe de botsing met de goederentrein heeft kunnen gebeuren. John Voppen, ceo van ProRail, liet eerder vandaag weten dat de bouwkraan op een spoor stond waarover op dat moment geen treinen reden. De goederentrein was onderweg van Kijfhoek in Rotterdam naar Beverwijk.

Negen van de 26 wagens waren beladen met kalk, bestemd voor de staalindustrie in Beverwijk. De overige wagens waren op dat moment leeg zodat ze in Beverwijk gevuld konden worden met staal. Rond het einde van de middag bevond de goederentrein zich nog op de plaats van het ongeval en was het niet bekend wanneer deze de locatie mocht verlaten. Op dit moment wordt er onderzoek gedaan naar de toedracht van het ongeval. Er wordt ook een strafrechtelijk onderzoek uitgevoerd.

Goederentrein DB Cargo botste als eerste op bouwkraan bij Voorschoten | NT

Goederentrein DB Cargo botste als eerste op bouwkraan bij Voorschoten

Treinongeluk

De goederentrein van DB Cargo botste rond half vier vanmorgen als eerste op de bouwkraan van bouwbedrijf BAM. De brokstukken van de kraan kwamen vervolgens op het spoor terecht waar kort daarna een intercity van NS op is gebotst.

Foto: Sander van Vliet/ProMedia

Dit schrijft Vivianne Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, in een brief aan de Tweede Kamer. Er werden op het moment van het ongeluk geplande werkzaamheden uitgevoerd op twee van de vier sporen bij Voorschoten. De overige twee sporen waren wel in gebruik. De goederentrein en de passagierstrein bevonden zich op verschillende sporen en reden in tegenovergestelde richting. Bij het ongeluk kwam een medewerker van BAM om het leven.

Het is nog steeds onbekend hoe de botsing met de goederentrein heeft kunnen gebeuren. John Voppen, ceo van ProRail, liet eerder vandaag weten dat de bouwkraan op een spoor stond waarover op dat moment geen treinen reden. De goederentrein was onderweg van Kijfhoek in Rotterdam naar Beverwijk.

Negen van de 26 wagens waren beladen met kalk, bestemd voor de staalindustrie in Beverwijk. De overige wagens waren op dat moment leeg zodat ze in Beverwijk gevuld konden worden met staal. Rond het einde van de middag bevond de goederentrein zich nog op de plaats van het ongeval en was het niet bekend wanneer deze de locatie mocht verlaten. Op dit moment wordt er onderzoek gedaan naar de toedracht van het ongeval. Er wordt ook een strafrechtelijk onderzoek uitgevoerd.