EVG benadrukt wel dat het laatste woord bij de leden ligt. In augustus stemmen de leden van de vakbond ofwel vóór het arbitrageadvies ofwel voor ‘een staking voor onbepaalde tijd’. Ook DB reageert positief op de voorgestelde overeenkomst. ‘We verwelkomen de aanbeveling van het arbitrageteam, ook al gaan we daarmee tot het uiterste van wat economisch haalbaar is’, zo laat de spooronderneming weten.
Eind juni verklaarde de vakbond na maandenlange pogingen om dichterbij elkaar te komen de onderhandelingen met DB als mislukt. Beide partijen gingen vervolgens akkoord met een arbitrageproces, waarbij onafhankelijke bemiddelaars van buitenaf het conflict beoordelen.
Stakingen uitgesloten
De aangestelde bemiddelaars komen nu met het advies om de lonen in twee stappen met 410 euro te verhogen. Daarnaast moeten de medewerkers dit najaar een inflatiepremie krijgen van 2.850 euro. De looptijd van de nieuwe cao moet 25 maanden gaan bedragen. Voor machinisten van DB Cargo moet er bovendien een flexibel werktijdmodel komen, waarbij ze een extra vergoeding krijgen wanneer ze vrijwillig langere afstanden rijden.
Het advies ligt niet zoveel hoger dan het laatste aanbod van DB. Toen bood de spoorwegonderneming een loonsverhoging van 400 euro per maand aan en een looptijd van 27 maanden. De aangeboden inflatiepremie lag net zo hoog als nu. De vakbond wilde oorspronkelijk een loonsverhoging van 650 euro per maand. ‘Dit is een loonstijging die in Duitsland al decennia niet op deze schaal is gezien’, zegt de vakbond nu echter.
De stemming van EVG vindt eind augustus plaats. Wanneer meer dan driekwart van de leden tegen het advies stemt, komen er waarschijnlijk nieuwe stakingen aan. Tot die tijd zijn stakingen uitgesloten.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?