Volgens het federale ministerie van Digitale Zaken en Transport (BMDV) is het spoor de afgelopen decennia ernstig verwaarloosd, met een ‘enorme investeringsachterstand’ als gevolg. Het ministerie van BMDV had in de begroting 11,5 miljard uitgetrokken voor onderhoud en digitalisering van de spoorinfrastructuur. Daarbij komen nog de inkomsten vanuit de tolheffing voor verlengde vrachtwagens, dat moet ongeveer 30 miljard opleveren. Vanuit Deutsche Bahn moet een bijdrage van 3 miljard euro komen.
‘Met dit enorme financiële pakket brengen we het spoorvervoer naar waar het hoort: in het centrum van moderne, duurzame en goede mobiliteit’, zegt bondsminister Volker Wissing. ‘Een efficiënt, betrouwbaar, modern, gedigitaliseerd spoor is een voorwaarde voor een betrouwbaar en stipt goederenvervoer en voor plezier in het reizen met de trein.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?