Daar ben ik het niet mee eens. Ik geloof meer in stimuleren dan in verplichten. En daar zit nu juist de crux. Je kunt elektrische trucks al kopen, we hebben een complete range aan elektrische trucks beschikbaar, van lichte distributietruck tot zwaar bouwvoertuig. Alleen moeten onze klanten ermee rijden, dus moeten de vrachtwagens ook opgeladen worden. En daar zit de uitdaging: in de laadinfrastructuur. Een verplichting of verbod op het type aandrijflijn lost dat probleem niet op.

Anderzijds is, als je puur naar CO2-reductie kijkt, de route met biobrandstof ook nog steeds een spoor dat in ieder geval de komende twintig jaar een rol blijft spelen. Er zal een mix van aandrijvingen nodig zijn, omdat uiteindelijk meerdere factoren een rol spelen.

Met alleen elektrificeren los je het nu niet op. Elektrificatie zet een flinke stap in CO2-reductie, maar uiteindelijk zal je ook je stroomvoorziening moeten vergroenen. Nu is bio-lng een optie die al ingezet kan worden, het is een techniek die gewoon al beschikbaar is, maar er is nog niet echt een lekkere stimuleringsregeling voor bio-lng. Het is een stap die weleens vergeten wordt naar mijn idee. De trucks zijn er al, van meerdere fabrikanten, en ze zijn geschikt voor lange afstanden, en ook de infrastructuur is er.

Ik merk dat waterstof door veel transporteurs en door overheden gezien wordt als dé oplossing voor alles. Dat is zeker niet waar. We investeren wel in waterstof en komen met waterstoftrucks, maar het is slechts een deel van de oplossing. Het is niet voor alles en iedereen het ei van Columbus.

De kneep zit hem in de mix van verschillende technieken, van verschillende brandstoffen. En daarbij is het volgens mij cruciaal dat we de juiste brandstoffen kiezen voor de juiste toepassingen. Ik krijg nog steeds de kriebels als ik projecten zie om vuilniswagens op waterstof te laten rijden. Dan denk ik, waarom? Gebruik die waterstof alsjeblieft voor de trucks die dat nodig hebben en die lange afstanden moeten gaan rijden. Een distributietruck kan vandaag de dag echt al prima met een batterij-elektrische aandrijving de weg op.

Puur naar CO2-reductie gekeken, moeten we gebruik maken van biobrandstoffen, zoals hvo en bio-lng. Maar ook daar geldt: er zal niet genoeg zijn om iedereen te voorzien. Kijk dus slim naar welke brandstof je waar inzet.

Uiteindelijk is een elektrische aandrijving wat betreft uitstoot en geluid altijd beter dan een verbrandingsmotor, daarmee heb je gewoon nul emissies. Dus waar het kan, moet je kiezen voor een elektrische aandrijving. Laat Europa het geld nu vooral inzetten voor het realiseren van een geschikte laad­infrastructuur voor trucks.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement