Dat bevestigt Daniel Mes, lid van het kabinet van Eurocommissaris Frans Timmermans, aan Nieuwsblad Transport. Eerder liet de Commissie al doorschemeren te werken aan een plan om het gebruik van LZV’s te bevorderen.
Aangrenzende EU-landen kunnen volgens de plannen van de Commissie straks heel gemakkelijk het grensoverschrijdende verkeer van de extra lange trucks regelen. Nu moeten landen die dat willen nog ingewikkelde convenanten sluiten, zoals Nederland en Duitsland dat in 2021 deden.
LZV’s, ook wel ecocombi’s genoemd, mogen onder de nog aan te kondigen voorstellen 25,25 meter lang zijn en 44 ton wegen. Een maximaal gewicht van 60 ton, zoals in Nederland geldt voor LZV’s, is niet aan de orde, zegt Mes. ‘Wij horen vanuit de markt dat 44 ton voor de meeste toepassingen voldoende is.’
Mes wijst erop dat de LZV binnen de EU tot nu toe een controversieel onderwerp is. Hoewel onder meer Nederland, Duitsland, Spanje en de Scandinavische landen de langere trucks al toestaan, blijven veel landen verboden gebied voor de 25,25 meter lange vrachtwagens. Onder meer de Alpenlanden zijn tot nu toe mordicus tegen toelating van de LZV.
Laaghangend fruit
‘We moeten echt anders gaan nadenken over de ecocombi’, vindt Mes. ‘Het brandstofverbruik per tonkilometer kan door het gebruik van langere voertuigen omlaag en het is ook een manier om het chauffeurstekort tegen te gaan. De Europese Commissie ziet de LZV echt als laaghangend fruit waar we nu mee aan de slag moeten.’
In Nederland zijn naar schatting drieduizend LZV’s actief, die ook naar België en Duitsland kunnen rijden. Met hun extra lengte en laadvermogen kunnen de lange trucks tot 50% meer lading meenemen dan reguliere vrachtautocombinaties.
De nieuwe regels zijn onderdeel van het vrachtpakket dat de Europese Commissie op 21 juni zal aankondigen. Naast het nieuwe LZV-beleid, komt Brussel dan ook met maatregelen om het goederenvervoer per spoor en gecombineerd transport te bevorderen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?