Verenigd Koninkrijk keurt langere opleggers goed

15,65 meter

Het Verenigd Koninkrijk staat vanaf 31 mei langere opleggers toe. Britse trailers mogen vanaf dat moment maximaal 15,65 meter lang zijn, 2,05 meter langer dan nu het geval is. Voor de hele combinatie geldt een maximum van 18,55 meter.

Vrachtwagen van Eddie Stobart in het Verenigd Koninkrijk
Foto: Jarek Kilian / Shutterstock.com

De Britten willen het wegvervoer op deze manier efficiënter en groener maken. Volgens de regering kunnen langere opleggers de CO2-uitstoot met 70.000 ton verminderen op jaarbasis. Het departement voor transport rekende ook uit dat het kan leiden tot een kostenbesparing van 1,4 miljard pond over een periode van 20 jaar.

In het VK was de maximaal toegestane lengte van een trekker met oplegger 16,5 meter. Het maximale gewicht van de combinatie blijft 44 ton. Tests met de zogenoemde longer semi trailers (LST) liepen sinds januari 2012. Aanvankelijk ging het om 1800 langere combinaties, in 2017 werd de proef uitgebreid naar 2800 LST’s.

Verkeersveiligheid

Critici zijn bang dat de langere trailers een gevaar vormen voor de verkeersveiligheid in het land, bijvoorbeeld voor fietsers. Uit het pilotproject is niet naar voren gekomen dat er in verhouding meer ongelukken gebeuren met de LST’s dan met gewone combinaties.

Volgens de Britse regering zijn de langere trailers zelfs veiliger, omdat chauffeurs extra veiligheidstrainingen moeten afleggen. ‘De proef toonde aan dat LST’s betrokken waren bij ongeveer 61% minder aanrijdingen met lichamelijk letsel dan conventionele vrachtwagens’, is te lezen op de overheidswebsite.

In de Europese Unie is de maximale afmeting van een trekker met oplegger 16,5 meter. Uitzondering is bijvoorbeeld de LZV, die 25,25 meter lang is. Voor die combinatie is een speciale vergunning nodig.

Verenigd Koninkrijk keurt langere opleggers goed | NT

Verenigd Koninkrijk keurt langere opleggers goed

15,65 meter

Het Verenigd Koninkrijk staat vanaf 31 mei langere opleggers toe. Britse trailers mogen vanaf dat moment maximaal 15,65 meter lang zijn, 2,05 meter langer dan nu het geval is. Voor de hele combinatie geldt een maximum van 18,55 meter.

Vrachtwagen van Eddie Stobart in het Verenigd Koninkrijk
Foto: Jarek Kilian / Shutterstock.com

De Britten willen het wegvervoer op deze manier efficiënter en groener maken. Volgens de regering kunnen langere opleggers de CO2-uitstoot met 70.000 ton verminderen op jaarbasis. Het departement voor transport rekende ook uit dat het kan leiden tot een kostenbesparing van 1,4 miljard pond over een periode van 20 jaar.

In het VK was de maximaal toegestane lengte van een trekker met oplegger 16,5 meter. Het maximale gewicht van de combinatie blijft 44 ton. Tests met de zogenoemde longer semi trailers (LST) liepen sinds januari 2012. Aanvankelijk ging het om 1800 langere combinaties, in 2017 werd de proef uitgebreid naar 2800 LST’s.

Verkeersveiligheid

Critici zijn bang dat de langere trailers een gevaar vormen voor de verkeersveiligheid in het land, bijvoorbeeld voor fietsers. Uit het pilotproject is niet naar voren gekomen dat er in verhouding meer ongelukken gebeuren met de LST’s dan met gewone combinaties.

Volgens de Britse regering zijn de langere trailers zelfs veiliger, omdat chauffeurs extra veiligheidstrainingen moeten afleggen. ‘De proef toonde aan dat LST’s betrokken waren bij ongeveer 61% minder aanrijdingen met lichamelijk letsel dan conventionele vrachtwagens’, is te lezen op de overheidswebsite.

In de Europese Unie is de maximale afmeting van een trekker met oplegger 16,5 meter. Uitzondering is bijvoorbeeld de LZV, die 25,25 meter lang is. Voor die combinatie is een speciale vergunning nodig.