Vos Transport bestelt nieuwe waterstoftruck van VDL en Toyota

Brandstofcel

Vos Transport wordt een van de eerste gebruikers van de waterstoftruck die VDL en Toyota samen bouwen. De vrachtwagen met brandstofcel wordt dit najaar geproduceerd en getest.

Waterstoftruck VDL en Toyota voor Vos Transport
Foto: Vos Transport

De waterstoftruck zal Vos eerst op korte regionale routes inzetten om ervaring op te doen met de brandstof en de techniek. Op den duur breidt Vos dit uit naar langere internationale routes. Technische specificaties van de vrachtwagen zijn nog niet bekend.

Vulpunten

Jules Menheere, directeur van Vos Transport, licht de koop toe. ‘De voertuigen kunnen eenvoudiger en sneller tanken en de range is ook groter. Dat is bij het type werk dat wij doen heel belangrijk. Wij zien batterij-elektrisch transport als een mooi alternatief voor onze distributieroutes, maar hebben grote zorgen over de haalbaarheid van de benodigde infrastructuur.’

Om waterstof als alternatief voor diesel aan te bieden, is volgens Menheere niet alleen de prijs van de truck van belang. ‘Met de huidige hoge waterstofprijzen kan de vervoerder het voertuig eigenlijk beter stil zetten en dat mag niet de bedoeling zijn. Een andere belangrijke voorwaarde is dat op de belangrijkste corridors meerdere vulpunten worden gerealiseerd’, zegt Menheere.

Tweede waterstoftruck

Het is de tweede waterstoftruck die Vos koopt in 2023. Begin dit jaar bestelde het transportbedrijf uit Deventer een vrachtwagen op waterstof bij de startup Zepp.solutions. De truck die de naam ‘Europa’ draagt, vernoemd naar de waterstofrijke maan van Jupiter, gaat naar verwachting ook dit jaar nog de weg op.

Drie weken geleden meldde het Franse CEVA Logistics zich al voor een van de eerste exemplaren van VDL’s waterstoftruck. Die aankoop wordt mede gefinancierd met een subsidie van het Duitse ministerie van Transport, dat bijna vier ton uittrekt voor de deal. CEVA verwacht de vrachtwagen in de tweede helft van 2023 te kunnen testen.

Vos Transport bestelt nieuwe waterstoftruck van VDL en Toyota | NT

Vos Transport bestelt nieuwe waterstoftruck van VDL en Toyota

Brandstofcel

Vos Transport wordt een van de eerste gebruikers van de waterstoftruck die VDL en Toyota samen bouwen. De vrachtwagen met brandstofcel wordt dit najaar geproduceerd en getest.

Waterstoftruck VDL en Toyota voor Vos Transport
Foto: Vos Transport

De waterstoftruck zal Vos eerst op korte regionale routes inzetten om ervaring op te doen met de brandstof en de techniek. Op den duur breidt Vos dit uit naar langere internationale routes. Technische specificaties van de vrachtwagen zijn nog niet bekend.

Vulpunten

Jules Menheere, directeur van Vos Transport, licht de koop toe. ‘De voertuigen kunnen eenvoudiger en sneller tanken en de range is ook groter. Dat is bij het type werk dat wij doen heel belangrijk. Wij zien batterij-elektrisch transport als een mooi alternatief voor onze distributieroutes, maar hebben grote zorgen over de haalbaarheid van de benodigde infrastructuur.’

Om waterstof als alternatief voor diesel aan te bieden, is volgens Menheere niet alleen de prijs van de truck van belang. ‘Met de huidige hoge waterstofprijzen kan de vervoerder het voertuig eigenlijk beter stil zetten en dat mag niet de bedoeling zijn. Een andere belangrijke voorwaarde is dat op de belangrijkste corridors meerdere vulpunten worden gerealiseerd’, zegt Menheere.

Tweede waterstoftruck

Het is de tweede waterstoftruck die Vos koopt in 2023. Begin dit jaar bestelde het transportbedrijf uit Deventer een vrachtwagen op waterstof bij de startup Zepp.solutions. De truck die de naam ‘Europa’ draagt, vernoemd naar de waterstofrijke maan van Jupiter, gaat naar verwachting ook dit jaar nog de weg op.

Drie weken geleden meldde het Franse CEVA Logistics zich al voor een van de eerste exemplaren van VDL’s waterstoftruck. Die aankoop wordt mede gefinancierd met een subsidie van het Duitse ministerie van Transport, dat bijna vier ton uittrekt voor de deal. CEVA verwacht de vrachtwagen in de tweede helft van 2023 te kunnen testen.