Beide bedrijven ontwikkelen elektrische voertuigen. Tevva heeft de eerste exemplaren daarvan inmiddels opgeleverd. Het gaat om een 7,5-tons truck met een bereik tot 180 kilometer. Volgens de website van Tevva duurt het 5 uur om de accu tot 90% op te laden.
De start-up wil ook een vrachtwagen op waterstof uitbrengen. De eerste test daarmee vond in februari plaats. De engineers van Tevva reden toen van Londen naar de Schotse grens, een afstand van 560 kilometer.
ElectraMeccanica lanceerde in 2021 een personenvoertuig, genaamd Solo. Het was een elektrische auto met drie wielen, geschikt voor één persoon. Door technische problemen riep het bedrijf in april alle verkochte voertuigen terug, in totaal 429 stuks, is te lezen in het tweede kwartaalverslag van het bedrijf. ElectraMeccanica heeft een productielocatie van 235.000 vierkante meter in Mesa, Arizona.
Israëlische marine
Tevva is gevestigd in het Engelse Tilbury, vlakbij Londen. Het bedrijf werd in 2013 opgericht door de Brits-Israëlische zakenman Asher Bennett. Zijn inspiratie voor de e-trucks haalde hij naar eigen zeggen uit elektrische onderzeeërs waar hij mee werkte toen hij als officier actief was in de Israëlische marine. Bennett is de broer van de voormalige premier van Israël, Naftali Bennett. Hij draagt het stokje na de fusie over aan de huidige ceo van ElectraMeccanica, Susan Docherty.
De aandeelhouders van Tevva krijgen na de fusie 76,5% van de aandelen in handen, die van ElectraMeccanica de resterende 23,5%.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?