Het model werd deze week door Volvo aan de pers gepresenteerd in Gothenburg tijdens de presentatie van het nieuwe gamma met in totaal acht vrachtwagenmodellen. De nieuwe FM Low Entry is ontwikkeld voor stadslogistiek en heeft met een batterijpakket van 360 kWh een actieradius van zo’n 200 kilometer. Het maximaal toelaatbaar gewicht is 32 ton. ‘De low entry instap is alleen mogelijk vanwege de elektrische aandrijving. Een dieselmotor had hier niet in gepast’, vertelt de Volvo-engineer tijdens de presentatie.
De truck is gebaseerd op het bekende FM-model van Volvo. De cabine is verlaagd en naar voren verplaatst. De lage instap en vlakke vloer maken het makkelijker om in en uit de truck te stappen. Ook is het mogelijk om maximaal drie stoelen voor passagiers in de cabine te plaatsen. Volvo heeft grote verwachtingen van dit model voor de stadslogistiek. De lage rijpositie biedt de chauffeur beter zicht over de omgeving, waardoor hij bijvoorbeeld fietsers en voetgangers makkelijker signaleert.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Camera’s in plaats van spiegels
Tijdens de perspresentatie van het nieuwe gamma legde Volvo de nadruk op veiligheid. Zo zijn alle modellen nu ook leverbaar met camera’s en schermen in de cabine in plaats van buitenspiegels. Niet alleen omdat het een paar procent brandstof bespaart, maar vooral omdat het zicht van de chauffeur hierdoor veel beter is.
‘Er vallen jaarlijks 1,2 miljoen doden in het verkeer per jaar, in 15% van de gevallen zijn helaas nog altijd zware trucks betrokken’, legde de Volvo-deskundige bij deze presentatie uit. ‘Zicht rondom voor de chauffeur is het belangrijkst om dergelijke ongelukken te voorkomen. Zo heb je met de camera’s geen beperking door de dode hoek die je wel hebt bij het gebruik van spiegels. Ook heb je geen last van weerkaatsing van zonnestralen of condens op de spiegel waardoor het zicht vermindert. Wanneer met een oplegger wordt gereden, heeft het camerasysteem een auto-panningfunctie die de draaiende trailer volgt.’
Infrarood
De aanwezigheid van een infraroodlamp bij de camera’s moet ervoor zorgen dat de chauffeur ook in het donker vrijwel perfect zicht heeft in zijn ‘digitale spiegels’. Toch heeft dit systeem ook een nadeel; diepte is minder goed te zien via een scherm dan in een daadwerkelijke spiegel. Daarom toont Volvo horizontale ‘referentielijnen’ in het scherm. Zo loopt er een dynamische streep in het scherm die de achterkant van de truck of trailercombinatie aangeeft. ‘Dat is bijvoorbeeld heel handig als de chauffeur van rijstrook wil wisselen’, legt de engineer uit. ‘Het zal wel een kleine ‘learning curve’ vereisen van de chauffeur. Maar dat is het waard, hiermee wordt het veel veiliger.’
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Volvo is overigens niet de eerste fabrikant die een dergelijk systeem introduceert. ‘We hebben ermee gewacht tot wij het systeem goed genoeg vonden voor dagelijks gebruik. Dat is nu het geval.’ Ook toonde de Zweedse fabrikant andere veiligheidssystemen, zoals dode hoekdetectie aan beide kanten en een systeem waarbij de truck automatisch remt als er bijvoorbeeld een voetganger voor de cabine staat om een aanrijding te voorkomen.
CO2-besparing
Naast veiligheid is CO2-besparing de komende decennia prioriteit bij Volvo, legt Roger Alm, President Volvo Trucks, uit. ‘Er zijn meerdere oplossingen nodig om de CO2-uitstoot aan te pakken. Onze nieuwe serie FH-vrachtauto’s is vanwege een verbeterd aerodynamisch design en bij gebruik van de spiegelcamera’s alweer 5% zuiniger in het dieselverbruik dan de vorige generatie. Verder focussen we op zero emissie, onze acht modellen zijn nu allemaal in een batterij-elektrische variant te verkrijgen.’
In Europa is Volvo nu marktleider als het gaat om batterij-elektrische vrachtwagens, vertelt Alm. ‘Toch blijven we ook investeren in het zuiniger maken van de dieseltechnologie. Om onze doelstellingen te halen zijn bijvoorbeeld biobrandstoffen nodig. Het aandeel elektrische trucks in de totale Europese verkoopcijfers van trucks is met 3% nog altijd zeer klein. Dat moet groeien en daarvoor zijn bijvoorbeeld ook nog forse investeringen in laad-infrastructuur nodig. Dat doen wij in samenwerking met andere truckfabrikanten via Milence. Dat is een start, maar er is meer nodig voor die transitie.’
De huidige elektrische Volvo trucks hebben in één jaar tijd 35 miljoen kilometer afgelegd in commerciële operaties, vertelt Alm. Maatregelen zoals de tariefdifferentiatie bij tolheffing, zoals in Duitsland bij de Maut, zijn belangrijke stappen voor de transitie, vindt hij. ‘Dergelijke incentives moeten wel voorspelbaar en voor de lange termijn zijn, dat geeft zekerheid voor de markt. Wij zijn er klaar voor dat de markt kan opschalen. We hebben het portfolio, het netwerk én de productiecapaciteit voor een volledige overgang naar zero emissie.’