Alleen nieuwe, volledig emissieloze vrachtautos vanaf 4.250 kilo komen in aanmerking voor de AanZET-subsidie. De hoogte daarvan hangt af van het soort vrachtwagen en de grootte van het bedrijf. Grote bedrijven kunnen in totaal via subsidie en belastingvoordeel tot 40% van de meerkosten ten opzichte van een dieseltruck vergoed krijgen. Voor de kleinste bedrijven, met minder dan tien werknemers, loopt dat op tot 60%.
Het is het tweede jaar dat het AanZET-loket geopend is. In 2022 bleek de belangstelling voor de e-trucksubsidie veel groter te zijn dan aanvankelijk begrote budget voor 2022 van 13,5 miljoen euro. De regeling was daardoor binnen enkele uren drie keer overtekend, waarna een loting volgde. Het kabinet besloot daarop om het plafond te verhogen naar 25 miljoen.
Loting
Indien de belangstelling ook dit jaar weer groter is dan het beschikbare budget, volgt opnieuw een loting. Daarbij geldt dat alle aanvragers die het papierwerk op de dag van overtekening hebben ingediend, kans maken op toekenning.
De aanschafsubsidies waren vorig jaar goed voor een gemiddelde bijdrage van 67.000 euro per truck. Ondernemers gebruikten die premie om in totaal 360 batterij-elektrische trucks en elf waterstofvoertuigen aan te schaffen. In bijna de helft van de gevallen ging het geld naar N3-trekkers (zwaarder dan 12 ton). 38% ging naar bakwagens boven de 18 ton en 14% naar bakwagens tussen 12 ton en 18 ton. In 1% van de toekenningen ging het om een bakwagen lichter dan 12 ton.