Vlaanderen heeft meest rigide havenarbeidsstelsel van Europa

Havens

Volgens een studie van het havenrechtcentrum Portius is havenarbeid in Europa een patchwork. Het Belgische stelsel is echter het meest rigide én onveilige en Antwerpen spant de kroon in Europa.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Reacties

Als die studie 10 jaar eerder was gedaan, ben ik ervan overtuigd dat men nu tot andere resultaten zou zijn gekomen. We hebben sprongen vooruit gemaakt. Laat ons deze weg verder gaan (samen staan we sterk)

Geplaatst door: philippe op

als je als haven arbeider de veiligheids regels toepast en daardoor het werk trager en/of met meer mensen zou moeten uitgevoerd worden dan mag de arbeider die het toepast of opmerkt de dagen nadien gaan stempelen. dat is het nadeel van dagloner te zijn . dus zwijgt iedereen en als er iets gebeurt komt systeem paraplu boven en meestal de arbeider de pineut. er is ook geen apart orgaan die de veiligheid controleert en als er van buiten af controle is wordt het op voorhand gemeld.

Geplaatst door: marc op

Die lafaard van een Van Hooydonk komt nu zeggen dat het niet goed is. Hij zou zogezegd de haven kennen, nadat hij juistgeteld één week vakantiejob heeft gedaan aan de haven in het verleden.
Een stromanneke van het NV-A zekers

Geplaatst door: Waem Louis op

Toch even die ongevallen cijfers tegen het juiste licht houden.
Hier in Antwerpen wordt elk ongeval bij havenarbeid, gaande van splinter in vinger tot dodelijk arbeidsongeval, geregistreerd. Ook elk gevolg afwezigheid staat geregistreerd, en één organisatie (CEPA) maakt de jaarlijkse statistiek(en). Ik meen dat in andere landen dit niet het geval is, waardoor wij er veel slechter uitkomen.
Hierdoor lijkt dat wij veel meer arbeidsongevallen hebben. Statistieken………

Geplaatst door: Jozef Hermans op
Vlaanderen heeft meest rigide havenarbeidsstelsel van Europa | NT

Vlaanderen heeft meest rigide havenarbeidsstelsel van Europa

Havens

Volgens een studie van het havenrechtcentrum Portius is havenarbeid in Europa een patchwork. Het Belgische stelsel is echter het meest rigide én onveilige en Antwerpen spant de kroon in Europa.

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu

Reacties

Als die studie 10 jaar eerder was gedaan, ben ik ervan overtuigd dat men nu tot andere resultaten zou zijn gekomen. We hebben sprongen vooruit gemaakt. Laat ons deze weg verder gaan (samen staan we sterk)

Geplaatst door: philippe op

als je als haven arbeider de veiligheids regels toepast en daardoor het werk trager en/of met meer mensen zou moeten uitgevoerd worden dan mag de arbeider die het toepast of opmerkt de dagen nadien gaan stempelen. dat is het nadeel van dagloner te zijn . dus zwijgt iedereen en als er iets gebeurt komt systeem paraplu boven en meestal de arbeider de pineut. er is ook geen apart orgaan die de veiligheid controleert en als er van buiten af controle is wordt het op voorhand gemeld.

Geplaatst door: marc op

Die lafaard van een Van Hooydonk komt nu zeggen dat het niet goed is. Hij zou zogezegd de haven kennen, nadat hij juistgeteld één week vakantiejob heeft gedaan aan de haven in het verleden.
Een stromanneke van het NV-A zekers

Geplaatst door: Waem Louis op

Toch even die ongevallen cijfers tegen het juiste licht houden.
Hier in Antwerpen wordt elk ongeval bij havenarbeid, gaande van splinter in vinger tot dodelijk arbeidsongeval, geregistreerd. Ook elk gevolg afwezigheid staat geregistreerd, en één organisatie (CEPA) maakt de jaarlijkse statistiek(en). Ik meen dat in andere landen dit niet het geval is, waardoor wij er veel slechter uitkomen.
Hierdoor lijkt dat wij veel meer arbeidsongevallen hebben. Statistieken………

Geplaatst door: Jozef Hermans op