Van Oord legt fundament nieuwe Georgische haven

bestemmingen

Baggeraar Van Oord (VO) heeft een grote opdracht binnengehaald voor baggerwerk en landaanwinning voor de bouw van de nieuwe diepzeehaven Anaklia aan de Zwarte Zee in Georgië.

Die moet toegankelijk worden voor containerschepen tot 10.000 teu, waarmee de haven zou moeten uitgroeien tot een van de grootste in de regio. Voorlopig gaat het echter om een eerste fase van zeventig hectare. Het werk begint al in augustus en Van Oord moet in totaal vijf miljoen kubieke meter zand aanbrengen. Daar wordt de cutterzuiger ‘Athena’ voor ingezet.

Topman Ronny Solberg van Anaklia Construction Management (ACM) sprak van ‘een historisch moment omdat er in Georgië nooit eerder een waterbouwkundig project van deze omvang is uitgevoerd’. Overigens is het voorbereidende werk eind vorig jaar al begonnen, onder meer met het egaliseren van 110 hectare braakliggend terrein om het tot bedrijfsterrein te ontwikkelen en de aanleg van een tweeënhalve kilometer lang waterkanaal.

2,5 miljard dollar

ACM is een consortium van het Georgische TBC, Conti International en SSA Marine uit de VS, British Wondernet Express en het Bulgaarse G-Star. Het ontwikkelingsplan voor de haven omvat maar liefst negen fasen met een totale investeringswaarde van tweeënhalf miljard dollar. Fase 1 omvat de aanleg van een containerkade van 625 meter met vier tot zes kranen en een capaciteit van 900.000 teu.

VO-area director Europe Govert van Oord verwacht dat Anaklia Deep Sea Port zich zal ontwikkelen tot een logistieke draaischijf in de handel tussen Azië en Europa. Anaklia ligt ongeveer twintig kilometer ten noorden van Poti, dat nu nog de belangrijkste haven van het land is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Van Oord legt fundament nieuwe Georgische haven | NT

Van Oord legt fundament nieuwe Georgische haven

bestemmingen

Baggeraar Van Oord (VO) heeft een grote opdracht binnengehaald voor baggerwerk en landaanwinning voor de bouw van de nieuwe diepzeehaven Anaklia aan de Zwarte Zee in Georgië.

Die moet toegankelijk worden voor containerschepen tot 10.000 teu, waarmee de haven zou moeten uitgroeien tot een van de grootste in de regio. Voorlopig gaat het echter om een eerste fase van zeventig hectare. Het werk begint al in augustus en Van Oord moet in totaal vijf miljoen kubieke meter zand aanbrengen. Daar wordt de cutterzuiger ‘Athena’ voor ingezet.

Topman Ronny Solberg van Anaklia Construction Management (ACM) sprak van ‘een historisch moment omdat er in Georgië nooit eerder een waterbouwkundig project van deze omvang is uitgevoerd’. Overigens is het voorbereidende werk eind vorig jaar al begonnen, onder meer met het egaliseren van 110 hectare braakliggend terrein om het tot bedrijfsterrein te ontwikkelen en de aanleg van een tweeënhalve kilometer lang waterkanaal.

2,5 miljard dollar

ACM is een consortium van het Georgische TBC, Conti International en SSA Marine uit de VS, British Wondernet Express en het Bulgaarse G-Star. Het ontwikkelingsplan voor de haven omvat maar liefst negen fasen met een totale investeringswaarde van tweeënhalf miljard dollar. Fase 1 omvat de aanleg van een containerkade van 625 meter met vier tot zes kranen en een capaciteit van 900.000 teu.

VO-area director Europe Govert van Oord verwacht dat Anaklia Deep Sea Port zich zal ontwikkelen tot een logistieke draaischijf in de handel tussen Azië en Europa. Anaklia ligt ongeveer twintig kilometer ten noorden van Poti, dat nu nog de belangrijkste haven van het land is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement