Wagenparkbeheer: zo kun je veiliger, duurzamer én voordeliger rijden

Brand Story

Ze werken beiden al meer dan dertig jaar bij Nationale-Nederlanden. Die maatschappij verzekert niet alleen wagenparken, maar helpt ondernemers ook met veilig en bewust rijgedrag. Bij zowel Geert Buurke als Ron Christiaanse staat Risicodeskundige en Preventieadviseur Wagenparken op het visitekaartje. ‘Met ons werk willen we onze relaties verder helpen in het kader van bedrijfscontinuïteit.’

Ron Christiaanse (links) en Geert Buurke (rechts). Foto: NN
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

Veel aandacht besteden ze, zo vertelt Ron, aan wagenparkpreventie. ‘Het voorkomen van schade. We hebben het dan dus bijvoorbeeld over anticiperend rijden, over ander rijgedrag van de chauffeur.’

Dat heeft veel voordelen, op verschillende gebieden. ‘Je verbruikt minder brandstof, maar het zorgt er ook voor dat banden en remmen minder slijten. Op uiteenlopende manieren zorg je er zo voor dat je CO2-footprint naar beneden gaat. En je zorgt voor continuïteit van je bedrijf, want als je minder schades rijdt, heb je ook minder tegenslagen door het jaar heen. Omdat je wagens niet stilstaan.’

Aanpak

Nationale-Nederlanden probeert dit te bewerkstelligen door een top-downbenadering. De preventieadviseurs gaan in gesprek met de directie van een bedrijf, of met de verantwoordelijke persoon voor het wagenparkbeheer. Met natuurlijk als doel om de schadelast naar beneden te brengen. Wanneer er commitment is bij die verantwoordelijke, zal die zijn chauffeurs gaan stimuleren in het anticiperende rijgedrag.

‘We spelen in op het inzicht van de chauffeur, de beroepskracht. Door te focussen op vooruit kijken, tijdig het gas loslaten en tijdig remmen. Kortom: tijdig acties inzetten. Zo zorgt de chauffeur ervoor dat hij in de flow van het verkeer meegaat.’

Schadepreventie én anticiperen

Geert: ‘In het transport in Nederland is het zo dat alle beroepschauffeurs in het bezit moeten zijn van de chauffeurspas met Code 95. Eens in de vijf jaar moeten ze 35 punten halen, wat betekent: 35 uur nascholing. In die educatie kan schadepreventie en anticiperend rijgedrag opgenomen worden. Voorheen noemden we dat Het Nieuwe Rijden.’

‘Veel voertuigen zijn tegenwoordig uitgerust met telematica-apparatuur, hiermee kunnen we het rijgedrag monitoren. Dan kijken we bijvoorbeeld hoe hard een chauffeur optrekt of afremt, door de bocht gaat, enzovoort. Ron en ik gaan dan samen met de directie of wagenparkbeheerder kijken naar het rijgedrag van de medewerkers.’

Ron: ‘We kijken dan echt niet naar elk incident, maar analyseren het rijgedrag en komen met een plan van aanpak. Daarbij besteden we extra aandacht aan mensen die voortdurend afwijkend gedrag laten zien. We begeleiden vanuit Nationale-Nederlanden het bedrijf en doen een voorstel hoe het gedrag van de chauffeur veranderd kan worden. Dit gaat dan vaak met een gerichte training.’

Chauffeur vooruit helpen

‘Mensen die vaak bij een kleine schade betrokken zijn, zijn ook de poten­tiële schaderijders voor een dikke klapper, blijkt uit onderzoek. Door klachten, schades en bekeuringen bij te houden, kun je een patroon ontdekken. Let op: we willen niet met de vinger wijzen en louter aan dossieropbouw doen, maar met elkaar proberen om de chauffeurs beter te maken’, stelt Geert.

‘Dat betekent dat je ook kijkt naar de sfeer in een bedrijf. Hoe worden chauffeurs aangestuurd? Hoe praat een ondernemer over zijn mensen? Is er een fijne werkomgeving, zonder druk? Ook dat zorgt ervoor dat er minder schade ontstaat. De eerste jaren dat we samenwerken met de klant, bezoeken we die regelmatig. Wanneer de verbeterslag is ingezet, zijn alleen een paar afspraken via Teams al genoeg.’

Ron benadrukt nogmaals: ‘Het uiteindelijke doel is zowel de chauffeurs als de overige weggebruikers veilig thuis te krijgen. Per dag overlijden twee mensen in het verkeer en dat zijn er twee te veel. De beroepschauffeur heeft hier als professional een taak in.’

‘Uiteindelijk’, zegt Geert, ‘zie je dat de chauffeur een veilige werkplek heeft, dat de arbo-omstandigheden goed zijn en dat de chauffeur op een prettige en ontspannen manier zijn werk kan doen. En we zorgen er ook nog eens voor dat we door anticiperend te rijden minder brandstof verbruiken en minder slijtage veroorzaken. Dat is voor alles en iedereen winst, ook voor het milieu.’

Elektrisch rijden

Geert: ‘De volgende stap is natuurlijk, dat we steeds meer overgaan naar elektrische voertuigen, ook daar staan wij volledig achter. We helpen de ondernemers om daar keuzes in te maken, want de verduurzaming van wagenparken is ontzettend belangrijk.’

De overstap naar elektrisch vervoer brengt ook andere zaken met zich mee. ‘Kijk bijvoorbeeld naar infrastructuur zoals oplaadpunten. Je hebt straks niet alleen maar een dieselpomp op het terrein, maar je moet ook goede laadmogelijkheden hebben. Ook daarin helpen we de klant, door te overleggen over de mogelijkheden. Want op een gegeven moment maken klanten allemaal de keuze om uitsluitend voor elektrisch vervoer te kiezen. Die overstap komt steeds dichterbij en wij adviseren daar graag over. Dat hoort óók bij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid als Nationale-Nederlanden: we staan voor veiligheid én duurzaamheid.’

Dit verhaal is aan u verteld door Nationale-Nederlanden.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.

Wagenparkbeheer: zo kun je veiliger, duurzamer én voordeliger rijden | NT

Wagenparkbeheer: zo kun je veiliger, duurzamer én voordeliger rijden

Brand Story

Ze werken beiden al meer dan dertig jaar bij Nationale-Nederlanden. Die maatschappij verzekert niet alleen wagenparken, maar helpt ondernemers ook met veilig en bewust rijgedrag. Bij zowel Geert Buurke als Ron Christiaanse staat Risicodeskundige en Preventieadviseur Wagenparken op het visitekaartje. ‘Met ons werk willen we onze relaties verder helpen in het kader van bedrijfscontinuïteit.’

Ron Christiaanse (links) en Geert Buurke (rechts). Foto: NN
Deze Brand Story is afkomstig uit de jaarlijkse NT Oliebollenspecial.

Veel aandacht besteden ze, zo vertelt Ron, aan wagenparkpreventie. ‘Het voorkomen van schade. We hebben het dan dus bijvoorbeeld over anticiperend rijden, over ander rijgedrag van de chauffeur.’

Dat heeft veel voordelen, op verschillende gebieden. ‘Je verbruikt minder brandstof, maar het zorgt er ook voor dat banden en remmen minder slijten. Op uiteenlopende manieren zorg je er zo voor dat je CO2-footprint naar beneden gaat. En je zorgt voor continuïteit van je bedrijf, want als je minder schades rijdt, heb je ook minder tegenslagen door het jaar heen. Omdat je wagens niet stilstaan.’

Aanpak

Nationale-Nederlanden probeert dit te bewerkstelligen door een top-downbenadering. De preventieadviseurs gaan in gesprek met de directie van een bedrijf, of met de verantwoordelijke persoon voor het wagenparkbeheer. Met natuurlijk als doel om de schadelast naar beneden te brengen. Wanneer er commitment is bij die verantwoordelijke, zal die zijn chauffeurs gaan stimuleren in het anticiperende rijgedrag.

‘We spelen in op het inzicht van de chauffeur, de beroepskracht. Door te focussen op vooruit kijken, tijdig het gas loslaten en tijdig remmen. Kortom: tijdig acties inzetten. Zo zorgt de chauffeur ervoor dat hij in de flow van het verkeer meegaat.’

Schadepreventie én anticiperen

Geert: ‘In het transport in Nederland is het zo dat alle beroepschauffeurs in het bezit moeten zijn van de chauffeurspas met Code 95. Eens in de vijf jaar moeten ze 35 punten halen, wat betekent: 35 uur nascholing. In die educatie kan schadepreventie en anticiperend rijgedrag opgenomen worden. Voorheen noemden we dat Het Nieuwe Rijden.’

‘Veel voertuigen zijn tegenwoordig uitgerust met telematica-apparatuur, hiermee kunnen we het rijgedrag monitoren. Dan kijken we bijvoorbeeld hoe hard een chauffeur optrekt of afremt, door de bocht gaat, enzovoort. Ron en ik gaan dan samen met de directie of wagenparkbeheerder kijken naar het rijgedrag van de medewerkers.’

Ron: ‘We kijken dan echt niet naar elk incident, maar analyseren het rijgedrag en komen met een plan van aanpak. Daarbij besteden we extra aandacht aan mensen die voortdurend afwijkend gedrag laten zien. We begeleiden vanuit Nationale-Nederlanden het bedrijf en doen een voorstel hoe het gedrag van de chauffeur veranderd kan worden. Dit gaat dan vaak met een gerichte training.’

Chauffeur vooruit helpen

‘Mensen die vaak bij een kleine schade betrokken zijn, zijn ook de poten­tiële schaderijders voor een dikke klapper, blijkt uit onderzoek. Door klachten, schades en bekeuringen bij te houden, kun je een patroon ontdekken. Let op: we willen niet met de vinger wijzen en louter aan dossieropbouw doen, maar met elkaar proberen om de chauffeurs beter te maken’, stelt Geert.

‘Dat betekent dat je ook kijkt naar de sfeer in een bedrijf. Hoe worden chauffeurs aangestuurd? Hoe praat een ondernemer over zijn mensen? Is er een fijne werkomgeving, zonder druk? Ook dat zorgt ervoor dat er minder schade ontstaat. De eerste jaren dat we samenwerken met de klant, bezoeken we die regelmatig. Wanneer de verbeterslag is ingezet, zijn alleen een paar afspraken via Teams al genoeg.’

Ron benadrukt nogmaals: ‘Het uiteindelijke doel is zowel de chauffeurs als de overige weggebruikers veilig thuis te krijgen. Per dag overlijden twee mensen in het verkeer en dat zijn er twee te veel. De beroepschauffeur heeft hier als professional een taak in.’

‘Uiteindelijk’, zegt Geert, ‘zie je dat de chauffeur een veilige werkplek heeft, dat de arbo-omstandigheden goed zijn en dat de chauffeur op een prettige en ontspannen manier zijn werk kan doen. En we zorgen er ook nog eens voor dat we door anticiperend te rijden minder brandstof verbruiken en minder slijtage veroorzaken. Dat is voor alles en iedereen winst, ook voor het milieu.’

Elektrisch rijden

Geert: ‘De volgende stap is natuurlijk, dat we steeds meer overgaan naar elektrische voertuigen, ook daar staan wij volledig achter. We helpen de ondernemers om daar keuzes in te maken, want de verduurzaming van wagenparken is ontzettend belangrijk.’

De overstap naar elektrisch vervoer brengt ook andere zaken met zich mee. ‘Kijk bijvoorbeeld naar infrastructuur zoals oplaadpunten. Je hebt straks niet alleen maar een dieselpomp op het terrein, maar je moet ook goede laadmogelijkheden hebben. Ook daarin helpen we de klant, door te overleggen over de mogelijkheden. Want op een gegeven moment maken klanten allemaal de keuze om uitsluitend voor elektrisch vervoer te kiezen. Die overstap komt steeds dichterbij en wij adviseren daar graag over. Dat hoort óók bij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid als Nationale-Nederlanden: we staan voor veiligheid én duurzaamheid.’

Dit verhaal is aan u verteld door Nationale-Nederlanden.

BRAND STORIES

Bedrijven en organisaties in de logistiek zitten vol inspirerende en informatieve verhalen. In Brand Stories worden deze door hen rechtstreeks aan u verteld.

Heeft uw bedrijf ook een interessant verhaal? Neem contact met ons op en bekijk de mogelijkheden om ook te adverteren via Brand Stories.