Klokkenluider of grote argwaan?

We mogen aannemen dat de Europese Commissie goede redenen had om overal in Europa bij de grote containerrederijen binnen te vallen.

Er wordt onderzocht of er illegale afspraken werden gemaakt over tarieven of een beperking van de capaciteit. Dat laatste mag weliswaar binnen consortiumverband, maar niet als er met andere rederijen afspraken worden gemaakt om de beschikbare capaciteit aan te passen om zo op een kunstmatige wijze de tarieven te doen stijgen.

Indien er een klokkenluider is geweest die in ruil voor immuniteit uit de school heeft geklapt, zitten de betrokken rederijen met een groot probleem. De boetes voor dergelijke praktijken zijn immers torenhoog.

Zowat alle gecontroleerde rederijen lieten onmiddellijk na de invallen echter weten dat ze iedereen recht in de ogen kunnen kijken. Bij vele rederijen kregen medewerkers ook opleidingen over de Europese concurrentiewetgeving en de zware gevolgen bij overtreding ervan.Indien de Commissie op eigen houtje zou hebben gehandeld omdat de rederijen tijdens de voorbije crisis massaal schepen oplegden, dan kan men zeggen dat de achterdocht ten opzichte van de lijnvaartsector toch wel erg groot is. De financiële verliezen waren toen immers zo zwaar geworden dat het goedkoper was om schepen uit de vaart te nemen, dan ze nog te blijven exploiteren. De rederijen kunnen dus eigenlijk ‘wettelijke zelfverdediging’ pleiten.

Stefan Verberckmoes

Klokkenluider of grote argwaan? | NT

Klokkenluider of grote argwaan?

We mogen aannemen dat de Europese Commissie goede redenen had om overal in Europa bij de grote containerrederijen binnen te vallen.

Er wordt onderzocht of er illegale afspraken werden gemaakt over tarieven of een beperking van de capaciteit. Dat laatste mag weliswaar binnen consortiumverband, maar niet als er met andere rederijen afspraken worden gemaakt om de beschikbare capaciteit aan te passen om zo op een kunstmatige wijze de tarieven te doen stijgen.

Indien er een klokkenluider is geweest die in ruil voor immuniteit uit de school heeft geklapt, zitten de betrokken rederijen met een groot probleem. De boetes voor dergelijke praktijken zijn immers torenhoog.

Zowat alle gecontroleerde rederijen lieten onmiddellijk na de invallen echter weten dat ze iedereen recht in de ogen kunnen kijken. Bij vele rederijen kregen medewerkers ook opleidingen over de Europese concurrentiewetgeving en de zware gevolgen bij overtreding ervan.Indien de Commissie op eigen houtje zou hebben gehandeld omdat de rederijen tijdens de voorbije crisis massaal schepen oplegden, dan kan men zeggen dat de achterdocht ten opzichte van de lijnvaartsector toch wel erg groot is. De financiële verliezen waren toen immers zo zwaar geworden dat het goedkoper was om schepen uit de vaart te nemen, dan ze nog te blijven exploiteren. De rederijen kunnen dus eigenlijk ‘wettelijke zelfverdediging’ pleiten.

Stefan Verberckmoes