In deze column spreekt, met andere woorden, iemand die weinig kaas heeft gegeten van gas. Er zullen wel meer mensen zijn die niet van de hoed en de rand weten als het om Henry Hub gaat, maar de toestand in de wereld zou daar weleens verandering in kunnen gaan brengen. Straks zijn we allemaal een klein beetje aardgasexpert, net zoals we de afgelopen anderhalf jaar allemaal een beetje zijn uitgegroeid tot coronaviruskenner.

Henry Hub is, zo leerde de leek de afgelopen dagen, een belangrijk logistiek knooppunt voor aardgas in de Amerikaanse staat Louisiana en vanwege die voorname rol is er ook een Henry Hub-prijsindex die toonaangevend is voor de gasprijzen. Grote gasslokops houden verder continue de stand van het National Balancing Point (Brits) en de Dutch TTF in de gaten. In de internationale gaswereld is Nederland niet het land van Rembrandt, Verstappen of Oranje, maar maken we furore met onze Dutch TTF-index.

Gasgrootgebruikers springen momenteel uit hun vel als ze Henry Hub of Dutch TTF checken, want de gasprijzen rijzen de laatste tijd de pan uit. Vlak voor de coronapandemie uitbrak, kelderden de prijzen nog door een Russisch-Amerikaanse ‘gasoorlog’, waarna ook het coronavirus aanvankelijk een spoor van vernieling door de gasvelden trok. Maar najaar 2021 ziet de wereld er heel anders uit en gaan Henry Hub en co door het dak, door allerhande oorzaken, waaronder schaarste. De elektriciteitsprijzen stijgen ondertussen vrolijk mee.

De gevolgen beginnen zich al af te tekenen. Zo worden we als consumenten gewaarschuwd voor een fiks hogere energierekening. Zal je net zien dat we een Elfstedentochtwinter voor de kiezen krijgen. In de transportsector is lng, nog maar net op het schild gehesen als groen alternatief voor olie, ineens een veel minder graag geziene gast. En fabrikanten zuchten al zodanig onder de energieprijzen en -schaarste, dat sommige productieprocessen, onder meer in China, al hinder ondervinden. Haperende productielijnen: díe hadden de containerreders die recent voorspelden dat de huidige containerhausse beslist nog tot ver in 2022 of 2023 duurt, vast nog niet meegenomen in hun overwegingen. Bob de Bouwer had het de reders zo kunnen vertellen: elke dag brengt wel weer een nieuw probleem.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding