Televisietips: ‘Why ships crash’ en ‘Meiden die rijden’

Column

In deze krant staat een verhaal van mij over een vrachtschip dat in oktober strandde op een Deense zandbank nadat de kapitein tijdens zijn wachtdienst uren in dromenland had gebivakkeerd. Ik omschrijf de zevenkoppige scheepscrew daar als ‘mannen’, en dat is welbeschouwd een hopeloos ouderwetse, ongeëmancipeerde aanname van me.

Volgens het onderzoeksrapport waarop mijn stuk is gebaseerd, was de kapitein een ‘hij’, maar verder zegt het niets over de identiteit van de bemanning (bevrouwing?) van het schip dat, alsof de duvel ermee speelt, als scheepsnaam ‘Beaumaiden’ op de boeg had staan. Dat er anno 2021 heus vrouwen werkten op vrachtschepen werd deze week op TV-zender BBC 2 getoond door ‘Why Ships Crash’, een documentaire over die beroemdere blooperboot, de ‘Ever Given’.

Een hoofdrol in de docu is weggelegd voor Julianne Cona, een bemanningslid van de ‘Maersk Denver’, het schip dat vlak achter de ‘Ever Given’ voer op het moment van het ongeluk. De jonge New Yorkse, op Instagram actief als ‘Miss Scuttlebutt’, trakteerde haar volgers destijds op een fraaie foto van het uitzicht op de ‘Ever Given’. Crewlid Cona was na de universiteit eerst ‘3rd assistant engineer’ op Maersk-schepen en verantwoordelijk voor het onderhoud van hulpsystemen, smeermiddelsystemen en luchtcompressoren. Geef mij zulke taken en er volgt in mum van tijd een scheepsramp, maar Cona klom op naar de functie van ‘2nd assistant engineer’, en wie weet schuilt er nog een toekomstige, altijd klaarwakkere kapitein in haar.

Ik kreeg eerlijk gezegd pas weet van ‘Why Ships Crash’ toen de uitzending al achter de rug was, maar volgens Engelse recensies is de docu ‘fascinating’ en ‘absorbing’. Een Independent-journalist ging die kleine graafmachine die vorig jaar probeerde om de containerreus, ‘een van de grootste gevaarten ooit door de mens gebouwd’, los te graven zelfs zien als symbool voor de tegen het coronavirus strijdende mensheid. En minder dichterlijk: een koelkastenimporteur die met smart op zijn gestrande koelkasten wachtte, toont in de docu de kwetsbaarheid van de just-in-time-logistiek. BBC 2 geeft gelukkig een herkansing: de docu wordt donderdagnacht, om kwart over twaalf, herhaald.

Gewoon op onze eigen NPO 2 begint volgende week woensdag het tweede seizoen van ‘Meiden die rijden’, een documentaireserie over dertien Nederlandse vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs. Het eerste seizoen was vorig jaar heel aardig en een ding is zeker: een semibejaarde stukjesschrijver kan niet de fout maken om deze snelwegvedettes te omschrijven als mannen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Televisietips: ‘Why ships crash’ en ‘Meiden die rijden’ | NT

Televisietips: ‘Why ships crash’ en ‘Meiden die rijden’

Column

In deze krant staat een verhaal van mij over een vrachtschip dat in oktober strandde op een Deense zandbank nadat de kapitein tijdens zijn wachtdienst uren in dromenland had gebivakkeerd. Ik omschrijf de zevenkoppige scheepscrew daar als ‘mannen’, en dat is welbeschouwd een hopeloos ouderwetse, ongeëmancipeerde aanname van me.

Volgens het onderzoeksrapport waarop mijn stuk is gebaseerd, was de kapitein een ‘hij’, maar verder zegt het niets over de identiteit van de bemanning (bevrouwing?) van het schip dat, alsof de duvel ermee speelt, als scheepsnaam ‘Beaumaiden’ op de boeg had staan. Dat er anno 2021 heus vrouwen werkten op vrachtschepen werd deze week op TV-zender BBC 2 getoond door ‘Why Ships Crash’, een documentaire over die beroemdere blooperboot, de ‘Ever Given’.

Een hoofdrol in de docu is weggelegd voor Julianne Cona, een bemanningslid van de ‘Maersk Denver’, het schip dat vlak achter de ‘Ever Given’ voer op het moment van het ongeluk. De jonge New Yorkse, op Instagram actief als ‘Miss Scuttlebutt’, trakteerde haar volgers destijds op een fraaie foto van het uitzicht op de ‘Ever Given’. Crewlid Cona was na de universiteit eerst ‘3rd assistant engineer’ op Maersk-schepen en verantwoordelijk voor het onderhoud van hulpsystemen, smeermiddelsystemen en luchtcompressoren. Geef mij zulke taken en er volgt in mum van tijd een scheepsramp, maar Cona klom op naar de functie van ‘2nd assistant engineer’, en wie weet schuilt er nog een toekomstige, altijd klaarwakkere kapitein in haar.

Ik kreeg eerlijk gezegd pas weet van ‘Why Ships Crash’ toen de uitzending al achter de rug was, maar volgens Engelse recensies is de docu ‘fascinating’ en ‘absorbing’. Een Independent-journalist ging die kleine graafmachine die vorig jaar probeerde om de containerreus, ‘een van de grootste gevaarten ooit door de mens gebouwd’, los te graven zelfs zien als symbool voor de tegen het coronavirus strijdende mensheid. En minder dichterlijk: een koelkastenimporteur die met smart op zijn gestrande koelkasten wachtte, toont in de docu de kwetsbaarheid van de just-in-time-logistiek. BBC 2 geeft gelukkig een herkansing: de docu wordt donderdagnacht, om kwart over twaalf, herhaald.

Gewoon op onze eigen NPO 2 begint volgende week woensdag het tweede seizoen van ‘Meiden die rijden’, een documentaireserie over dertien Nederlandse vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs. Het eerste seizoen was vorig jaar heel aardig en een ding is zeker: een semibejaarde stukjesschrijver kan niet de fout maken om deze snelwegvedettes te omschrijven als mannen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement