De toernooiorganisatie had toen last minute enkele verrassingen in petto, waaronder een verbod om in de voetbalstadions alcohol te serveren. ‘Well, this is akward . . .’ (nou, dit is ongemakkelijk . . .’), zo reageerde de Amerikaanse bierbrouwer Budweiser in een daarna snel weer verwijderd Twitter-bericht. De bierfabrikant had nota bene 75 miljoen dollar aan sponsorgeld overgemaakt op de bankrekening van wereldvoetbalbond FIFA om de exclusieve bierleverancier van het voetbaltoernooi in Qatar te mogen zijn en had al een enorme logistieke operatie achter de rug om in het Arabische land een dermate kollossale voorraad bier aan te leggen dat geen enkele voetbalsupporter een droge keel hoefde te hebben.

Door het gebrek aan brouwers in de regio moest het bier voor het WK met zeecontainers naar Qatar worden verscheept, zo had een logistiek manager van AB InBev, moederconcern van Budweiser, voorafgaand aan het toernooi verteld aan persbureau Bloomberg. Wegens de hitte in het land, vertelde de manager, lag het bier opgeslagen in koel- en vrieswarehouses. Koeltrucks zouden het bier ‘s nachts komen ophalen om het naar de stadions te brengen. Als de fans toch nog dorstiger zouden zijn dan verwacht, stonden brouwerijen in Engeland paraat om extra bier te brouwen en die als luchtvracht naar Qatar te vliegen. De bieroperatie voor het WK kostte 5 miljoen dollar.

Na het wissen van zijn eerste gefrustreerde tweet over het bierverbod, zette Budweiser snel het masker van de vrolijke bierdrinker op en beloofde het de voorraad ongebruikt bier uit Qatar cadeau te doen aan het land dat wereldkampioen wordt. Op de afbeelding van een zeecontainer werd een haastig verzonnen slogan geprojecteerd: ‘Bring home the Bud’.

Bedrijven van dit formaat laten zich niet zo makkelijk uit het veld slaan, en ongetwijfeld lacht de biermaker het laatst. Budweiser heeft in de stadions van Qatar zijn alcoholvrije merk extra kunnen promoten en is al uitverkoren als bierleverancier voor het WK van 2026 dat, wel heel makkelijk, in het eigen Amerika wordt gehouden, met meer deelnemende landen, meer wedstrijden en dus meer bierdrinkende bezoekers. Budweiser zou daarvoor 95 miljoen dollar sponsorgeld betalen, maar vanwege de Qatar-­tegenvaller is er nu sprake van dat de brouwer 50% korting wil.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement