Digitaal of papier; ook bij NT

Commentaar

De logistieke sector is in een snel tempo aan het digitaliseren. De logistieke manager die vroeger nog met Excel-lijstjes werkte, genereert nu automatisch dashboards via software in de cloud. Deze trend is ook al een tijdje gaande in de vakjournalistiek, waar NT onder valt. Online nieuws wint op bijna alle terreinen van papier. Daarom verzonden we deze week de laatste editie van de papieren NT-weekkrant en stappen we over op online plus een extra dik maandblad.

Ons bestaansrecht is om u als lezer zo snel en vakkundig mogelijk te informeren over belangrijke ontwikkelingen in de sector. Dat deden we de afgelopen jaren al met name via de website en dagelijkse NT-nieuwsbrief. Veel nieuws werd vervolgens nog eens passend opgeschreven in de papieren krant. De oplettende lezer had vaak al in de gaten dat dit voor hem niet altijd ‘nieuw’ meer was omdat het een paar dagen eerder al in de NT-nieuwsbrief stond.

Daarom gaan we in 2023 nog meer focus leggen op online nieuwsvoorziening. Het geschreven nieuws van vandaag is morgen alweer oud. En dat u als lezer online het belangrijkst vindt, blijkt wel uit onze abonnee-cijfers. NT is dit jaar met ruim 8% gegroeid, en maar liefst 90% van deze nieuwe abonnees wil de vakinformatie uitsluitend nog digitaal ontvangen. Ook krijgen we iedere week nieuwe verzoeken om een print-abonnement om te zetten naar volledig digitaal, bijvoorbeeld omdat bedrijven de CO2-footprint willen verlagen of omdat mensen die thuis werken ook dagelijks NT willen lezen.

Nieuwsblad Transport verscheen vroeger nog drie keer per week als papieren krant. Al zo’n vijftien jaar geleden maakten we de keuze om de frequentie te veranderen van drie naar één keer per week op papier plus een dagelijkse elektronische nieuwsbrief. De nieuwsfunctie van de papieren krant werd door de jaren heen steeds meer overgenomen door die nieuwsbrief en de website nt.nl, die iedere werkdag opnieuw door onze achtkoppige redactie volgeschreven wordt.

Toch geloven we nog altijd in papier, maar dan niet meer om hard nieuws te brengen. Journalistiek betekent namelijk ook duiding en achtergronden geven bij het nieuws. En soms is papier daarvoor nog altijd de meest geschikte drager. Waar u tot nu toe wekelijks de papieren en digitale krant ontving, ontvangt u met ingang van het nieuwe jaar, naast het dagelijkse digitale nieuws, eens in de maand zowel online als fysiek een extra dik maandblad met daarin nog meer verdieping, analyses, interviews en achtergronden. Van wekelijks 20 pagina’s naar maandelijks een blad met minimaal 68 pagina’s achtergronden. Met nog meer ruimte voor thema’s en dossiers. Zo brengen we u in januari het dossier Wegvervoer en de Top 25 Cargadoors. Al deze verhalen verschijnen uiteraard ook online.

We zijn ervan overtuigd dat we u op deze manier komend jaar nog beter kunnen bedienen. Aan onze nieuwsvoorziening verandert niets. De volledige redactie blijft zich inzetten om u zo goed mogelijk te informeren over belangrijke ontwikkelingen. Hopelijk kunnen we daarmee ook ons steentje bijdragen aan een gezonde en duurzame logistieke sector.

Bart Pals
Hoofdredacteur NT

Digitaal of papier; ook bij NT | NT

Digitaal of papier; ook bij NT

Commentaar

De logistieke sector is in een snel tempo aan het digitaliseren. De logistieke manager die vroeger nog met Excel-lijstjes werkte, genereert nu automatisch dashboards via software in de cloud. Deze trend is ook al een tijdje gaande in de vakjournalistiek, waar NT onder valt. Online nieuws wint op bijna alle terreinen van papier. Daarom verzonden we deze week de laatste editie van de papieren NT-weekkrant en stappen we over op online plus een extra dik maandblad.

Ons bestaansrecht is om u als lezer zo snel en vakkundig mogelijk te informeren over belangrijke ontwikkelingen in de sector. Dat deden we de afgelopen jaren al met name via de website en dagelijkse NT-nieuwsbrief. Veel nieuws werd vervolgens nog eens passend opgeschreven in de papieren krant. De oplettende lezer had vaak al in de gaten dat dit voor hem niet altijd ‘nieuw’ meer was omdat het een paar dagen eerder al in de NT-nieuwsbrief stond.

Daarom gaan we in 2023 nog meer focus leggen op online nieuwsvoorziening. Het geschreven nieuws van vandaag is morgen alweer oud. En dat u als lezer online het belangrijkst vindt, blijkt wel uit onze abonnee-cijfers. NT is dit jaar met ruim 8% gegroeid, en maar liefst 90% van deze nieuwe abonnees wil de vakinformatie uitsluitend nog digitaal ontvangen. Ook krijgen we iedere week nieuwe verzoeken om een print-abonnement om te zetten naar volledig digitaal, bijvoorbeeld omdat bedrijven de CO2-footprint willen verlagen of omdat mensen die thuis werken ook dagelijks NT willen lezen.

Nieuwsblad Transport verscheen vroeger nog drie keer per week als papieren krant. Al zo’n vijftien jaar geleden maakten we de keuze om de frequentie te veranderen van drie naar één keer per week op papier plus een dagelijkse elektronische nieuwsbrief. De nieuwsfunctie van de papieren krant werd door de jaren heen steeds meer overgenomen door die nieuwsbrief en de website nt.nl, die iedere werkdag opnieuw door onze achtkoppige redactie volgeschreven wordt.

Toch geloven we nog altijd in papier, maar dan niet meer om hard nieuws te brengen. Journalistiek betekent namelijk ook duiding en achtergronden geven bij het nieuws. En soms is papier daarvoor nog altijd de meest geschikte drager. Waar u tot nu toe wekelijks de papieren en digitale krant ontving, ontvangt u met ingang van het nieuwe jaar, naast het dagelijkse digitale nieuws, eens in de maand zowel online als fysiek een extra dik maandblad met daarin nog meer verdieping, analyses, interviews en achtergronden. Van wekelijks 20 pagina’s naar maandelijks een blad met minimaal 68 pagina’s achtergronden. Met nog meer ruimte voor thema’s en dossiers. Zo brengen we u in januari het dossier Wegvervoer en de Top 25 Cargadoors. Al deze verhalen verschijnen uiteraard ook online.

We zijn ervan overtuigd dat we u op deze manier komend jaar nog beter kunnen bedienen. Aan onze nieuwsvoorziening verandert niets. De volledige redactie blijft zich inzetten om u zo goed mogelijk te informeren over belangrijke ontwikkelingen. Hopelijk kunnen we daarmee ook ons steentje bijdragen aan een gezonde en duurzame logistieke sector.

Bart Pals
Hoofdredacteur NT