Havenwerk mag en moet weer sexy genoemd worden

NT OLIEBOLLEN SPECIAL 2022

Geen dag is hetzelfde in de Rotterdamse haven. De ene keer los je enorme partijen staal, dan weer kwetsbare zonnepanelen, dan weer bulk. Vorkheftrucks tot 33 ton, reachstackers en terminaltrekkers rijden af en aan, een kraanmachinist lost aluminium uit het ruim van een 60.000 ton vrachtschip.

De breakbulk & heavylift terminal van Rhenus Logistics B.V. op de Rotterdamse Maasvlakte. Foto: Rhenus Logistics B.V. by Paul Martens
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

Bij Rhenus Logistics werken de mannen en vrouwen die dit mooie werk doen. ‘Onze kinderen moeten hier ook kunnen werken, is een van onze motto’s. Ze krijgen binnen Rhenus allerlei kansen, opleidingen, cursussen en verdienen een goed salaris. Helemaal als ze ploegendiensten meedraaien’, vindt Jan Wickel, manager Stevedoring & Terminal Operations.

Goed

Wat voor werkgever is Rhenus in Rotterdam eigenlijk? Wickel: ‘We zijn een groot familiebedrijf dat nog steeds diezelfde goede werksfeer van vroeger heeft die maakt dat mensen lang hier in dienst blijven. Rhenus zorgt ook goed voor zijn mensen. Mensen zijn hier meer dan elders echt het kapitaal van het bedrijf. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Dit geeft kansen tot het maken van een carrière. Waarin wij mensen vanuit de operatie ook door zien groeien naar kantoorbanen.’

Niet voor watjes

Sander Klapwijk, sales, voegt toe: ‘We zijn onderdeel van een wereldwijde organisatie waar 170.000 mensen werken. In Nederland hebben we het over 11.000 mensen. We zijn een solide organisatie en we zitten midden in de groei van de economie. Hier in Rotterdam zit je in feite in de poort van de Nederlandse economie. Hier komen praktisch alle goederen binnen die de Nederlander en het achterland bestellen en dat wordt elk jaar meer. Daarom wordt het werk ook steeds hoogwaardiger. Vroeger was je als havenarbeider fysiek bezig, werd je vuil, maar tegenwoordig is dat niet meer zo. Je moet natuurlijk geen watje zijn als je grote container- of breakbulkschepen moet lossen, maar de techniek en de middelen die we gebruiken maakt dat het best ingewikkeld en hoogstaand werk is. Je leert hier echt een vak.’

Laat je hersens kraken

Jan Wickel geeft masterclasses aan vmbo-scholieren. ‘Vaak is dat tijdens een roadshow met twee enorme trucks. Als leerling kan je meteen zien wat logistiek is, wat planning is, hoe je je hersens moet laten kraken en hoe je creatief oplossingen moet kunnen verzinnen. Want dat is logistiek: verzin hoe het nog slimmer kan. Vaak weten leerlingen niet wat je allemaal kan in de logistiek. Nou, kom maar eens kijken bij ons, dan gaan je ogen open!’

NT Oliebollen Special 2022

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

Havenwerk mag en moet weer sexy genoemd worden | NT

Havenwerk mag en moet weer sexy genoemd worden

NT OLIEBOLLEN SPECIAL 2022

Geen dag is hetzelfde in de Rotterdamse haven. De ene keer los je enorme partijen staal, dan weer kwetsbare zonnepanelen, dan weer bulk. Vorkheftrucks tot 33 ton, reachstackers en terminaltrekkers rijden af en aan, een kraanmachinist lost aluminium uit het ruim van een 60.000 ton vrachtschip.

De breakbulk & heavylift terminal van Rhenus Logistics B.V. op de Rotterdamse Maasvlakte. Foto: Rhenus Logistics B.V. by Paul Martens
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

Bij Rhenus Logistics werken de mannen en vrouwen die dit mooie werk doen. ‘Onze kinderen moeten hier ook kunnen werken, is een van onze motto’s. Ze krijgen binnen Rhenus allerlei kansen, opleidingen, cursussen en verdienen een goed salaris. Helemaal als ze ploegendiensten meedraaien’, vindt Jan Wickel, manager Stevedoring & Terminal Operations.

Goed

Wat voor werkgever is Rhenus in Rotterdam eigenlijk? Wickel: ‘We zijn een groot familiebedrijf dat nog steeds diezelfde goede werksfeer van vroeger heeft die maakt dat mensen lang hier in dienst blijven. Rhenus zorgt ook goed voor zijn mensen. Mensen zijn hier meer dan elders echt het kapitaal van het bedrijf. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Dit geeft kansen tot het maken van een carrière. Waarin wij mensen vanuit de operatie ook door zien groeien naar kantoorbanen.’

Niet voor watjes

Sander Klapwijk, sales, voegt toe: ‘We zijn onderdeel van een wereldwijde organisatie waar 170.000 mensen werken. In Nederland hebben we het over 11.000 mensen. We zijn een solide organisatie en we zitten midden in de groei van de economie. Hier in Rotterdam zit je in feite in de poort van de Nederlandse economie. Hier komen praktisch alle goederen binnen die de Nederlander en het achterland bestellen en dat wordt elk jaar meer. Daarom wordt het werk ook steeds hoogwaardiger. Vroeger was je als havenarbeider fysiek bezig, werd je vuil, maar tegenwoordig is dat niet meer zo. Je moet natuurlijk geen watje zijn als je grote container- of breakbulkschepen moet lossen, maar de techniek en de middelen die we gebruiken maakt dat het best ingewikkeld en hoogstaand werk is. Je leert hier echt een vak.’

Laat je hersens kraken

Jan Wickel geeft masterclasses aan vmbo-scholieren. ‘Vaak is dat tijdens een roadshow met twee enorme trucks. Als leerling kan je meteen zien wat logistiek is, wat planning is, hoe je je hersens moet laten kraken en hoe je creatief oplossingen moet kunnen verzinnen. Want dat is logistiek: verzin hoe het nog slimmer kan. Vaak weten leerlingen niet wat je allemaal kan in de logistiek. Nou, kom maar eens kijken bij ons, dan gaan je ogen open!’

NT Oliebollen Special 2022

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022