Michelin optimaliseert Total Cost of Ownership met nieuwe X-Stacker 3 HD voor Reachstackers

NT oliebollen Special 2022

Reachstackers kennen een uiteenlopend gebruik op containerterminals omdat er zowel op langere afstanden als op kortere afstanden gereden wordt. En het gebruik varieert van licht tot intensief. Voor die gevallen waar de banden intensief worden gebruikt qua belasting, afstanden en stuuruitslag heeft Michelin een nieuwe band gelanceerd, de Michelin X-Stacker 3 HD.

Frank Wennink, Operationeel Marketing Manager bij Michelin. Foto: Michelin
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

Frank Wennink, Operationeel Marketing Manager bij Michelin, legt uit. ‘Wij hebben drie typen band ontwikkeld voor reachstackers, de X-Stacker 2, de XZM2+A en nu de X-Stacker 3 HD. Met die laatste kun je nu tot 12 kilometer in een uur afleggen, waar je bij verreweg de meeste andere banden een limiet hebt van 10 kilometer in een uur.’

Veel efficiënter

‘Voor uitgestrekte containerterminals kun je met de X-Stacker 3 HD dus efficiënter werken. Je hebt een voordeel van 20% boven de gangbare banden. De X-Stacker 2 is juist weer effectiever voor het stacken op korte afstanden; 7 km in een uur. De XZM2+A is meer een transportoplossing waarmee je tot 10 km in een uur mag afleggen.’

De meeste stuurassen van reachstackerbanden opereren onder intensieve omstandigheden. Door het type machine en gebruik hebben de banden op de schouders vaak te maken met een conische slijtage. ‘Michelin heeft met de X-Stacker 3 HD hierop een antwoord gevonden. Door het innovatieve profiel in het midden, grijpen bij stuuruitslagen de schouders en het midden in elkaar en ontstaat een stabiel blok dat deze conische slijtage tegen gaat. Hierdoor wordt de levensduur van deze band met gemiddeld 15% verbeterd. Uitvoerige testen op diverse containerterminals wereldwijd bevestigen dit.’

Michelin Tirecare TPMS

‘Uit ervaring weten we dat banden gemiddeld met 20% spanningsverlies rijden. Dit leidt tot extra brandstofverbruik en bandenslijtage en verhoogt het risico op ongewenste uitval. Michelin biedt een bewezen TPMS opvolgsysteem, dat spanningsproblemen vroegtijdig signaleert. Met geavanceerde sensoren in elke band, wordt zowel temperatuur als spanning van de band realtime doorgegeven aan de operationsmanager. Zo kan hij preventief optreden bij spanningsverlies. Reachstackers zijn zo slimmer in te zetten en de planning binnen je voertuigbeheer kan effectiever worden uitgevoerd.’

Uiteindelijk worden de kosten niet alleen bepaald door de aankoopprijs, maar ook door de bandprestaties en de besparingen die hiermee behaald kunnen worden. Michelin noemt dit Total Cost of Ownership. ‘Neem je dit niet mee in je bandenbeheer, dan doe je jezelf tekort’, stelt Wennink. ‘Je wilt toch een maximale inzetbaarheid en productiviteit op je terminal?’

NT Oliebollen Special 2022

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

Michelin optimaliseert Total Cost of Ownership met nieuwe X-Stacker 3 HD voor Reachstackers | NT

Michelin optimaliseert Total Cost of Ownership met nieuwe X-Stacker 3 HD voor Reachstackers

NT oliebollen Special 2022

Reachstackers kennen een uiteenlopend gebruik op containerterminals omdat er zowel op langere afstanden als op kortere afstanden gereden wordt. En het gebruik varieert van licht tot intensief. Voor die gevallen waar de banden intensief worden gebruikt qua belasting, afstanden en stuuruitslag heeft Michelin een nieuwe band gelanceerd, de Michelin X-Stacker 3 HD.

Frank Wennink, Operationeel Marketing Manager bij Michelin. Foto: Michelin
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

Frank Wennink, Operationeel Marketing Manager bij Michelin, legt uit. ‘Wij hebben drie typen band ontwikkeld voor reachstackers, de X-Stacker 2, de XZM2+A en nu de X-Stacker 3 HD. Met die laatste kun je nu tot 12 kilometer in een uur afleggen, waar je bij verreweg de meeste andere banden een limiet hebt van 10 kilometer in een uur.’

Veel efficiënter

‘Voor uitgestrekte containerterminals kun je met de X-Stacker 3 HD dus efficiënter werken. Je hebt een voordeel van 20% boven de gangbare banden. De X-Stacker 2 is juist weer effectiever voor het stacken op korte afstanden; 7 km in een uur. De XZM2+A is meer een transportoplossing waarmee je tot 10 km in een uur mag afleggen.’

De meeste stuurassen van reachstackerbanden opereren onder intensieve omstandigheden. Door het type machine en gebruik hebben de banden op de schouders vaak te maken met een conische slijtage. ‘Michelin heeft met de X-Stacker 3 HD hierop een antwoord gevonden. Door het innovatieve profiel in het midden, grijpen bij stuuruitslagen de schouders en het midden in elkaar en ontstaat een stabiel blok dat deze conische slijtage tegen gaat. Hierdoor wordt de levensduur van deze band met gemiddeld 15% verbeterd. Uitvoerige testen op diverse containerterminals wereldwijd bevestigen dit.’

Michelin Tirecare TPMS

‘Uit ervaring weten we dat banden gemiddeld met 20% spanningsverlies rijden. Dit leidt tot extra brandstofverbruik en bandenslijtage en verhoogt het risico op ongewenste uitval. Michelin biedt een bewezen TPMS opvolgsysteem, dat spanningsproblemen vroegtijdig signaleert. Met geavanceerde sensoren in elke band, wordt zowel temperatuur als spanning van de band realtime doorgegeven aan de operationsmanager. Zo kan hij preventief optreden bij spanningsverlies. Reachstackers zijn zo slimmer in te zetten en de planning binnen je voertuigbeheer kan effectiever worden uitgevoerd.’

Uiteindelijk worden de kosten niet alleen bepaald door de aankoopprijs, maar ook door de bandprestaties en de besparingen die hiermee behaald kunnen worden. Michelin noemt dit Total Cost of Ownership. ‘Neem je dit niet mee in je bandenbeheer, dan doe je jezelf tekort’, stelt Wennink. ‘Je wilt toch een maximale inzetbaarheid en productiviteit op je terminal?’

NT Oliebollen Special 2022

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022