Enorme toename van lng-schepen in Nederlandse havens

NT Oliebollen Special 2022

Met de toename van vloeibaar lng voor onze gasnetten en de bevoorrading daarvan via speciale lng-schepen naar onze havens verandert ook het werk voor het Loodswezen. Dat vertelt Tjitte de Groot, voorzitter van de Regional Pilots Corporation Rotterdam-Rijnmond, zelf ook nog steeds werkzaam als loods.

Foto: Loodswezen
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

‘Lng-schepen vormen een aparte categorie voor ons. Het zijn schepen die maar liefst 150.000 kuub vloeibaar lng vervoeren. Dat zijn geen kleine jongens. Ze liggen ook nog eens relatief hoog op het water, zijn daardoor zeer windgevoelig. We loodsen ze altijd met twee gespecialiseerde loodsen naar binnen, dat zijn collega’s die een aanvullende lng-loodsopleiding hebben gevolgd. Ze worden begeleid door vier sleepboten. We hebben er ook nog eens aparte ankergebieden voor gedefinieerd, want veiligheid gaat voor alles.’

Spanningen

Met veiligheid doelt De Groot op het bekende adagium van het Loodswezen: betrouwbaar, betrokken en deskundig. ‘We hebben in Nederland in totaal 450 loodsen aan het werk, waarvan 220 in Rotterdam. Stuk voor stuk mensen met een DNA dat op zee is gevormd, stuk voor stuk betrokken vakmensen die hun aandeel in de logistieke keten met liefde vervullen. En een loods is meer dan iemand die een schip veilig de haven in begeleidt. Hij is er ook voor de bemanning. We zien de laatste tijd steeds vaker dat een bemanning die door de Oekraïneoorlog niet kan afmonsteren, niet terug kan naar het geboorteland. Dat kunnen Russen zijn, maar ook Oekraïners. Vaak zitten ze ook nog eens op hetzelfde schip. Dat kan spanningen opleveren en het is ook aan de loods om daar diplomatiek mee om te gaan. Je bent per slot van rekening met je werk bezig, niet met politiek.’

Onderdeel logistieke keten

De Groot ziet overigens ook een toename van kolenschepen, een reactie op de huidige gasprijsontwikkelingen. ‘Je ziet hier direct de gevolgen van de veranderingen in de wereldeconomie, dat maakt dit vak zo boeiend.’

Nederlandse loodsen begeleiden elk jaar zo’n 91.000 schepen naar de haven, reizen in vakjargon. 56.000 daarvan vinden plaats in de Rotterdamse haven, volgens De Groot een haven met prachtige ontwikkelingen. ‘Neem de Maashaven. Daar wordt ontzettend veel ontwikkeld. Daar zie je ook de meest bijzondere schepen. Ze bevoorraden de Nederlandse logistieke keten elke dag met honderden schepen, om uiteindelijk de bestelde goederen bij iedereen thuis bezorgd te krijgen. Het is mooi om daar als loods onderdeel van uit te kunnen maken.’

Nederlandse loodsen begeleiden elk jaar zo’n 91.000 schepen naar de haven. Foto: Loodswezen
NT Oliebollen Special 2022

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

Enorme toename van lng-schepen in Nederlandse havens | NT

Enorme toename van lng-schepen in Nederlandse havens

NT Oliebollen Special 2022

Met de toename van vloeibaar lng voor onze gasnetten en de bevoorrading daarvan via speciale lng-schepen naar onze havens verandert ook het werk voor het Loodswezen. Dat vertelt Tjitte de Groot, voorzitter van de Regional Pilots Corporation Rotterdam-Rijnmond, zelf ook nog steeds werkzaam als loods.

Foto: Loodswezen
Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022

‘Lng-schepen vormen een aparte categorie voor ons. Het zijn schepen die maar liefst 150.000 kuub vloeibaar lng vervoeren. Dat zijn geen kleine jongens. Ze liggen ook nog eens relatief hoog op het water, zijn daardoor zeer windgevoelig. We loodsen ze altijd met twee gespecialiseerde loodsen naar binnen, dat zijn collega’s die een aanvullende lng-loodsopleiding hebben gevolgd. Ze worden begeleid door vier sleepboten. We hebben er ook nog eens aparte ankergebieden voor gedefinieerd, want veiligheid gaat voor alles.’

Spanningen

Met veiligheid doelt De Groot op het bekende adagium van het Loodswezen: betrouwbaar, betrokken en deskundig. ‘We hebben in Nederland in totaal 450 loodsen aan het werk, waarvan 220 in Rotterdam. Stuk voor stuk mensen met een DNA dat op zee is gevormd, stuk voor stuk betrokken vakmensen die hun aandeel in de logistieke keten met liefde vervullen. En een loods is meer dan iemand die een schip veilig de haven in begeleidt. Hij is er ook voor de bemanning. We zien de laatste tijd steeds vaker dat een bemanning die door de Oekraïneoorlog niet kan afmonsteren, niet terug kan naar het geboorteland. Dat kunnen Russen zijn, maar ook Oekraïners. Vaak zitten ze ook nog eens op hetzelfde schip. Dat kan spanningen opleveren en het is ook aan de loods om daar diplomatiek mee om te gaan. Je bent per slot van rekening met je werk bezig, niet met politiek.’

Onderdeel logistieke keten

De Groot ziet overigens ook een toename van kolenschepen, een reactie op de huidige gasprijsontwikkelingen. ‘Je ziet hier direct de gevolgen van de veranderingen in de wereldeconomie, dat maakt dit vak zo boeiend.’

Nederlandse loodsen begeleiden elk jaar zo’n 91.000 schepen naar de haven, reizen in vakjargon. 56.000 daarvan vinden plaats in de Rotterdamse haven, volgens De Groot een haven met prachtige ontwikkelingen. ‘Neem de Maashaven. Daar wordt ontzettend veel ontwikkeld. Daar zie je ook de meest bijzondere schepen. Ze bevoorraden de Nederlandse logistieke keten elke dag met honderden schepen, om uiteindelijk de bestelde goederen bij iedereen thuis bezorgd te krijgen. Het is mooi om daar als loods onderdeel van uit te kunnen maken.’

Nederlandse loodsen begeleiden elk jaar zo’n 91.000 schepen naar de haven. Foto: Loodswezen
NT Oliebollen Special 2022

Deze Brand Story is afkomstig uit de NT Oliebollen Special 2022