Dat blijkt uit de halfjaarcijfers van de logistiek dienstverlener. De nummer 3 in de internationale expeditiemarkt kwam met het sterk gestegen resultaat in de buurt van de bedrijfswinst van marktleider K+N, dat onlangs 961 miljoen euro kon bijschrijven in de boeken over de eerste zes maanden van het lopende boekjaar.

De omzet van DSV nam met een derde toe naar 71,45 miljard kroon. Onder de streep bleef een bedrag van 4,87 miljard kroon over, een verdrievoudiging van de nettowinst vergeleken met dezelfde periode van vorig jaar.

Zee- en luchtvracht stelen de show

Zoals bij de concurrenten was vooral de zee- en luchtvracht (+70% meer ebit) dat de show stal in de financiële prestaties van DSV Panalipina, dat in de tweede helft van dit jaar ook de acquisitie van Agility hoopt af te ronden. Zo werd er 11% meer luchtvracht afgewikkeld (685.517 ton), terwijl de groei in de containervaart op 6% lag naar 1,15 miljoen teu. Het landvervoer haakte aan op het financiële succes in de zee-en luchtvracht met eveneens een groei van 70% van het resultaat voor belastingen. In de contractlogistiek vertaalde de grote vraag naar opslag zich ook in een sterk gestegen ebit (+37%).

DSV-Panalpina voorziet een verdere groei van het volume in de twee vervoersmodaliteiten lucht-en zeevracht, waarbij aircargo met 15 tot 18% zal toenemen, aldus de directie. Voor het containersegment ligt de groeiprognose (10 tot 13%) iets lager.

Recordresultaten uitzonderlijk

Volgens topman Jens Björn Andersen van DSV zijn de recordresultaten in vooral de containervaart ‘uitzonderlijk’ te noemen en wordt het voor de expediteur steeds meer een ‘uitdaging’ om voor de ladingaanbieders ‘voldoende capaciteit’ te bieden. Daarom zetten de Denen steeds meer op alternatieve routes zoals recent met truckdiensten tussen Azië en Europa om de bestaande klanten goed te kunnen blijven bedienen.

Het grote tekort aan capaciteit heeft er volgens Andersen ook voor gezorgd dat DSV op het gebied van de acquisitie van nieuwe klanten even op de pauzeknop heeft gedrukt. ‘Het gaat er allereerst om voor de bestaande relaties voldoende capaciteit te kunnen aanbieden.’ Volgens Andersen zal het tekort aan capaciteit in de containervaart nog zeker tot het Chinese Nieuwjaar van 2022 aanhouden. ‘Voor de luchtvracht zal het waarschijnlijk nog langer duren’, verwacht hij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding