Vakbonden vrezen dat de werkgelegenheid op de tocht komt te staan. De directie heeft het personeel deze week op een aantal kantinebijeenkomsten bijgepraat, maar volgens betrouwbare bronnen nog geen concrete plannen aangekondigd. Uniport is in handen van havengroep Steinweg-Handelsveem, dat de publiciteit zo veel mogelijk mijdt. De directie van Uniport reageert niet op verzoeken om een toelichting.

Volgens Joost van der Lecq van vakbond FNV Havens zijn de problemen acuut geworden door het vertrek van diensten van CMA CGM, ‘s werelds vierde containervervoerder. Begin vorige maand raakte Uniport de Nemo-dienst van de Franse rederij op onder meer Australië kwijt, omdat die in samenwerking met MSC schepen van 10.500 teu is gaan inzetten. Die steken te diep voor de drempel van de Beneluxtunnel in de Nieuwe Waterweg en kunnen dus niet naar de Waalhaven.

Eerder raakte Uniport al een wekelijkse dienst van de Fransen op Zuid-Amerika kwijt, doordat Rotterdam uit het vaarschema werd geschrapt. Wat overblijft, is een aantal diensten van de Franse rederij met kleinere schepen, overwegend binnen Europa. Voor Van der Lecq is die ontwikkeling geen verrassing. ‘De trend dat reders steeds grotere schepen inzetten, is al jaren aan de gang. Het was te verwachten dat steeds meer diensten naar de Maasvlakte gaan’, zegt hij.

Baangarantie

Hij wijst erop dat Uniport niet is aangesloten bij het sociaal akkoord voor de containersector uit 2016, dat een vangnet biedt voor overtollige havenwerkers. Onder leiding van Havenbedrijf Rotterdam kwamen bonden en werkgevers toen een baangarantie tot medio volgend jaar overeen voor 3.700 havenwerkers bij terminal-operators ECT, APMT en RWG en de sjorbedrijven Matrans, ILS en Unilash. Ook werd deeltijdwerk voor oudere werknemers mogelijk.

FNV Havens heeft nog geen formeel overleg gehad met de directie, maar wil graag op korte termijn aan tafel met de directie van Uniport om de ontstane situatie te bespreken. Het bedrijf heeft naar schatting tweehonderd mensen in dienst. Steinweg nam Uniport vijftien jaar geleden over van havenondernemer Hans Vervat. Die had het bedrijf slechts drie jaar daarvoor, in 2011, gekocht van de Duits/Zwitserse expeditiereus Kühne + Nagel. Uniport had aanvankelijk een bescheiden terminal in het fruitoverslaggebied Merwehaven, maar verhuisde in 1995 naar de zes keer zo grote terminal op Pier 7 in de Waalhaven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement