Er meerden 73 lng-schepen aan, tegenover 24 in dezelfde periode vorig jaar. De totale vloeibare bulk steeg met 174,0% tot bijna 56 miljoen ton. Vaste bulk ging met 35,7% vooruit. Dit is deels te danken aan het transport van zand en grind voor werken in de haven zelf en aan veevoeders.

Ro/ro

Roll-on/roll-off ging met 12,1% achteruit. Vooral de lijndiensten op het Verenigd Koninkrijk deden het beduidend minder goed dan een jaar eerder. Destijds zorgde de toenmalige Brexit-deadline van 31 maart 2019 voor een stockopbouw in het Verenigd Koninkrijk, waardoor de cijfers in het eerste kwartaal van 2019 uitzonderlijk hoog waren.

In totaal werden er afgelopen kwartaal in Zeebrugge 660.134 nieuwe wagens behandeld, 15,6% minder dan in het eerste kwartaal van 2019. Deze daling is deels een gevolg van de coronacrisis, aangezien veel autofabrikanten hun productie in maart 2020 stopzetten, terwijl garages en dealers hun zaak sloten, zodat de vraag naar nieuwe wagens stilviel.

Eveneens wegens corona deden bedrijven in mindere mate een beroep op de diensten van havenarbeiders. Die draaiden tijdens het eerste kwartaal 7,2% minder shiften dan in 2019.

Containers

De containertrafiek daarentegen nam in volume met 15,9% toe en in teu met 11,1%. Bij de deepsea containerterminal CSP leidde de corona-epidemie in China in maart tot zes geannuleerde afvaarten. Dat de containerbehandeling toch groeicijfers vertoont, komt doordat CSP Zeebrugge vorig jaar pas in mei werd opgenomen in de rotatie van twee nieuwe deepsea diensten van Ocean Alliance.

Woudproducten worden steeds vaker vervoerd in containers, zodat ze wegvallen uit de cijfers voor stukgoed. Die boerden dan ook met 24,4% achteruit.