De twee Belgische havens maakten vrijdag na ongeveer anderhalf jaar onderhandelen bekend dat ze een akkoord bereikt hebben over een fusie van hun havenbedrijven. Antwerpen krijgt daarin een belang van 80,2%, Brugge 19,8%.

In een gezamenlijk persbericht meldden ze dat de gezamenlijke containeroverslag vorig jaar uitkwam op 13,8 miljoen twintigvoets eenheden met 157 miljoen ton lading. Rotterdam reikte in 2019 tot 14,8 miljoen teu en 152,9 miljoen ton. Beduidend meer teu’s, maar zo’n vier miljoen ton minder tonnen dus.

Procentje groei

Waar de Rotterdamse containeroverslag het afgelopen jaar als gevolg van de coronacrisis een stevige veer heeft moeten laten, wist Antwerpen in teu’s nog een procentje groei te boeken tot net boven de twaalf miljoen teu en bleef het aantal tonnen met 139 miljoen gelijk. In Zeebrugge groeide de overslag zelf met ruim 10% tot 1,8 miljoen teu en achttien miljoen ton.

NT berekende eerder op basis van de cijfers over de eerste drie kwartalen dat het verschil tussen Rotterdam en Antwerpen vorig jaar waarschijnlijk ergens tussen de 650.000 en 800.000 teu kleiner is geworden. De Nederlandse haven stond na negen maanden in teu’s op een minus van 4,7%.

Piekdrukte

Gezien de piekdrukte in het laatste kwartaal valt het eindcijfer over 2020 waarschijnlijk wel wat gunstiger uit, maar het lijkt zeker dat dit fors onder de 14,8 miljoen teu van 2019 zal blijven. Havenbedrijf Rotterdam presenteert vrijdag 19 februari de definitieve jaarcijfers.

Havenbedrijf Antwerpen publiceerde de overslagcijfers over het afgelopen jaar al een maand geleden. Topman Jacques Vandermeiren filosofeerde toen al hardop over een Europese toppositie voor de Belgische haven. Dat leek toen nog wat voorbarig, maar als beoogd topman van Port of Antwerp Bruges, zoals de fusiehaven door het leven zal gaan, telde hij de Zeebrugse tonnen  en teu’s in gedachten waarschijnlijk alvast mee.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding