De totale overslag bedroeg in de eerste helft van 2021 29,5 miljoen ton. Dat is iets hoger dan de 29,2 miljoen ton van vorig jaar.

Spoor

Het gecombineerd vervoer groeide met 11%. De scheepvaartvolumes stegen het afgelopen halfjaar met 5% en het spoorsegment met 14% in vergelijking met het voorgaande jaar. Duisport noemt als een van de redenen voor de groei van het goederenvervoer via spoor de verbindingen met China, Polen en Zuid-Europa. Zowel de uitbreiding van bestaande verbindingen als de komst van nieuwe bestemmingen waaronder Spanje hebben hier volgens de Duitse haven aan bijgedragen.

De ceo van Duisport Erich Staake verwacht in de tweede helft van het jaar een sterke groei in het segment gecombineerd vervoer. Ook verwacht hij dat de overslagcapaciteit verder zal toenemen door de komst van een nieuwe containerterminal op industriegebied Logport VI.

2020

De containeroverslag bij Duisport groeide in 2020 nog met 5% tot 4,2 miljoen teu. De containeroverslag is met een aandeel van circa 55% het belangrijkste goederensegment van Duisport. In totaal had Duisport vorig jaar bijna 59 miljoen ton overgeslagen. Dat was 3% minder dan een jaar eerder.

Toen was de daling te wijten aan de politieke situatie rondom de verwerking van kolen. Duitsland stelt de komende jaren een aantal kolencentrales buiten gebruik in het kader van de ‘Energiewende’. Het land wil binnen twintig jaar afscheid nemen van kolen als energiebron.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement