De 44ste editie van de Wereldhavendagen kende afgelopen vrijdag tot en met zondag zowel fysieke excursies als online activiteiten. Werd het evenement vanwege de coronapandemie vorig jaar nog volledig online gehouden, nu was er met inachtneming van allerlei coronamaatregelen weer meer mogelijk. Al was het zeker nog niet zo grootschalig als vóór de pandemie, toen het evenement in Rotterdam nog honderdduizenden bezoekers trok en zich bewees als het grootste jaarlijkse maritieme evenement van Nederland. Hoeveel bezoekers het evenement dit jaar trok, wil de organisatie niet bekendmaken.

Op de Facebook-pagina van de Wereldhavendagen reageerden bezoekers wisselend op het aangepaste programma. Een aantal van hen vond de vorm van het evenement aan de magere kant. Zo waren de activiteiten op de Parkkade normaliter voor iedereen toegankelijk, maar was dit nu niet het geval. De kade werd afgeschermd met witte doeken en was alleen open voor bezoekers die een tijdslot gereserveerd hadden. Er waren evenwel ook genoeg bezoekers die begrip toonden en er het beste van wilden maken.

De Koninklijke Marine Experience op de Parkkade was een van de grootste excursies. Daar was onder meer een Virtual Reality-trailer waar je virtueel door een marinefregat kon bewegen. Ook kon je er lasergamen en een hydraulische kraan besturen.

Voor de nieuwsgierige havenliefhebbers was er een kijkje achter de schermen bij Shell Pernis en voor mensen die geen last hebben van hoogtevrees een helikoptervlucht. In de Schiecentrale was een escaperoom waar een grondstoffentekort zorgde voor problemen bij het brouwen van bier. De bedoeling was dat de grondstoffen op tijd aan zouden komen bij de containerterminal, zodat het brouwen snel kon worden hervat. Er werden verder wandeltochten, rondvaarten en fietstours door de haven georganiseerd.

Waalhaven

Uw NT-verslaggever koos voor een sportieve manier om de Wereldhavendagen te beleven en stapte op de fiets. Na de eerste stevige klim van de dag, de Erasmusbrug, die zijn 25ste verjaardag vierde, vertelde een gids over de historie van de Kop van Zuid. Hotel New York is een van de gebouwen die nog herinnert aan de tijd dat veel Europeanen vanaf deze plek per stoomschip naar Amerika vertrokken. Al is het havengevoel hier ook anno 2021 zeker nog niet verdwenen. Het Havenbedrijf Rotterdam is hier niet voor niets gevestigd in het World Port Center.

Een fietstour in Rotterdam is niet compleet zonder een boottochtje. Vanaf de Kop van Zuid voeren we per boot naar de RDM. Het is bijna niet meer voor te stellen dat de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij (RDM) een belangrijke scheepswerf was voor scheepsnieuwbouw, scheepsreparatie en machinebouw. Toch was het zo, van 1902 tot 1996.

Zo bedrijvig als het toen was, met de tewaterlatingen van schepen en het uitvoeren van reparaties, zo rustig aan de kades is het er nu. Het bekendste schip van de werf was de ‘ss Rotterdam’, die nu weer in de stad aan de kade ligt. Op het terrein van de RDM is inmiddels RDM Campus gerealiseerd. Dit terrein is ontwikkeld tot een vestigingslocatie voor de creatieve en innovatieve maakindustrie. Het middelpunt van de RDM Campus is de voormalige machinehal, onder de naam RDM Innovation Dock.

Tekst gaat verder onder foto

'Fjord'

In de Waalhaven is nog ‘live’ havenactiviteit zichtbaar. Zo worden tijdens de fietstocht vanaf een groter zeeschip goederen overgeslagen op een kleiner binnenvaartschip. Ook fietsen we langs het zware-ladingschip ‘Fjord’ van Boskalis. Even verderop ligt het schip ‘Marvin Faith’, een van de twee olietankers die een jaar aan de ketting hebben gelegen in de Waalhaven.

De gids vertelt dat door een beslaglegging de bemanning uit Georgië en Rusland geen kant op kon. Omdat de Rotterdamse havenautoriteit niet toestaat dat schepen onbemand zijn, bleef de bemanning noodgedwongen aan boord. Geruststellende conclusie: inmiddels zijn de bemanningsleden weer thuis.

Tekst gaat verder onder foto

'Marvin Faith'
‘Marvin Faith’ in Waalhaven

Langs kantoren van rederijen als Samskip vervolgden we, met het felle zonnetje in onze rug, onze weg naar de Maastunnel. Via de Maastunnel, met de fiets gevaarlijk manoeuvrerend op de roltrap, kwamen we weer uit bij de Parkkade.

Volgend jaar hoopt de organisatie weer een normale editie te kunnen organiseren, zonder coronamaatregelen. Omdat het dan een jubileumeditie betreft, de 45ste, wil de organisatie dan als vanouds veel mensen ontvangen.

Grootste containerschip ‘Ever Ace’ doet Rotterdam aan

Alsof het zo had moeten zijn. Het grootste containerschip ter wereld deed tijdens de Wereldhavendagen voor de eerste keer de haven van Rotterdam aan. ECT heeft het schip zaterdag rond 16.00 uur ontvangen aan de Delta-terminal (zuidzijde) in de Amazonehaven. Alhoewel dit ‘evenement’ niet officieel onderdeel uitmaakte van het programma van de Wereldhavendagen, trok het kolossale schip toch veel bekijks van scheepfanaten.

De rederij Evergreen had het moment van free publicity nog wat meer elan gegeven: de ‘Ever Ace’ was aan de buitenkant geheel beladen met de grasgroene containers van de rederij. Dat zorgde voor mooie plaatjes, zeker in combinatie met de strakblauwe lucht. De oplettende kijker zag in het midden van het schip een bonte verzameling van andere kleuren containers.

Tekst gaat verder onder foto

'Ever Ace'

Het schip ‘Ever Ace’ heeft een lengte van 400 meter, een breedte van 61 meter en een capaciteit van 23.992 teu. In juli nam Evergreen het stokje over van rederij HMM als het gaat om het varen met het grootste containerschip ter wereld. Met een capaciteit van 23.992 teu heeft de ‘Ever Ace’ welgeteld 28 teu meer dan de nieuwste serie megamaxen van HMM. De afgelopen vijf jaar is het grootterecord in kleine stapjes steeds hoger komen te liggen. Het nieuwste grootste containerschip is gebouwd bij Samsung Heavy Industries in Zuid-Korea.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding