Het doel is om te onderzoeken hoe walstroom uitgerold kan worden in de Rotterdamse haven, om de CO2-uitstoot en luchtverontreiniging te verminderen, zo laat het havenbedrijf weten. Het onderzoek is mede mogelijk gemaakt door een financiële bijdrage van de Europese Unie van 1,3 miljoen euro. In totaal kost het onderzoek 2,6 miljoen euro. De overige kosten worden betaald door het havenbedrijf en de gemeente, aldus een woordvoerder van het havenbedrijf.
Complex
Volgens Allard Castelein, ceo van het havenbedrijf, passen de onderzoeken in het beleid van het havenbedrijf om samen met de bedrijven en de gemeente te werken aan de energietransitie van de haven. ‘Walstroom speelt daarbij een voorname rol. De onderzoeken zijn belangrijk omdat walstroom voor zeevaart complex is’, waarschuwt hij.
‘Dat komt onder andere door het forse stroomverbruik en het feit dat veel zeeschepen nog niet de juiste aansluitingen aan boord hebben om gebruik te maken van walstroom. Voordat reders investeren in de nodige aanpassingen, willen ze zeker weten dat hun schepen gebruik kunnen maken van walstroom, ook in andere havens.’
Mede hierom werkt het havenbedrijf samen met havens als Antwerpen, Bremen, Hamburg en Le Havre aan de ontwikkeling en planning van walstroomfaciliteiten. Dat moet volgens Castelein leiden tot een versnelling van de toepassing van walstroom. Juni dit jaar kondigden de vijf havens al aan dat ze containerschepen vanaf 18.000 teu in hun havens via walstroom van elektriciteit willen gaan voorzien. Ze spraken toen de intentie uit om dat vanaf 2028 mogelijk te maken.
Binnenvaart
Al ruim tien jaar maakt de binnenvaart op grote schaal gebruik van walstroom in de haven. In de Rotterdamse haven heeft de terminal van Stena Line in Hoek van Holland walstroom. Daarnaast neemt Heerema begin volgend jaar een walstroominstallatie voor zijn offshore schepen officieel in gebruik op de Landtong Rozenburg.
Arno Bonte, wethouder Duurzaamheid, Luchtkwaliteit en Energietransitie (gemeente Rotterdam): ‘Als straks ook zeeschepen en cruiseschepen ‘aan de stekker’ gaan wanneer ze aan de kade liggen, kunnen vervuilende dieselgeneratoren uit.’
250.000 huishoudens
Met walstroom kunnen zeeschepen duurzame stroom betrekken vanaf de kade. Het havenbedrijf heeft berekend dat de totale energiebehoefte en dus het verbruik van zeeschepen in de haven circa 750-850 GWh bedraagt. Dat is net zoveel als ongeveer het verbruik van 250.000 huishoudens. Het gebruik van walstroom moet volgens het havenbedrijf leiden tot een betere luchtkwaliteit en een vermindering van de CO2-uitstoot.
Om bij ECT (Amazonehaven), APMT2 (Amaliahaven) Vopak (Botlek) en Cruiseport Rotterdam (Wilhelminakade) walstroom aan te leggen, zijn voorbereidende activiteiten nodig. Die bestaan uit onderzoek, technische, milieu- en sociale kosten-batenstudies en aanbesteding- en vergunningsprocedures. Tijdens de studies zal met name worden gekeken op welke wijze walstroominstallaties ingepast kunnen worden in de reguliere operatie. Belangrijk hierbij zijn onder andere het benodigde ruimtebeslag op de kade en de verdere inpassing in het bestaande elektriciteitsnetwerk.
Het is de bedoeling dat alle onderzoeken in 2023 zijn afgerond. De volgende stap is het daadwerkelijk starten met walstroom op de aangewezen locaties in de haven van Rotterdam. Wanneer een walstroominstallatie is aangelegd, zullen naar verwachting enkele tientallen zeeschepen per jaar gebruikmaken van walstroom. Dit zal volgens het havenbedrijf uiteindelijk oplopen tot honderden scheepsbezoeken per jaar wanneer meer schepen zijn voorbereid op het gebruik van walstroom en in de haven meer ligplaatsen zijn voorzien van een installatie.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?