Dat is een heffing van honderd dollar per dag voor containers die ingaat als een container na acht dagen op de losterminal te hebben gestaan nog niet per truck is afgehaald. Bij afvoer per spoor is de termijn vijf dagen. De havenbeheerder wil daarmee de dwell time, de verblijftijd van containers op de overbelaste overslagterminals, terugdringen en zo de doorstroming verbeteren.

De invoering van deze ‘treuzelboete’ werd eind oktober al aangekondigd, maar vervolgens keer op keer uitgesteld. Long Beach kondigde enkele dagen voor de jaarwisseling aan dat de invoering opnieuw was uitgesteld, deze keer tot 3 januari, en heeft dit bericht sindsdien niet herroepen.

Aantal ‘langstaanders’

Volgens de havenbeheerder heeft alleen al de aankondiging van de Container Dwell Fee een behoorlijk gestimuleerd effect gehad. Het aantal ‘langstaanders’ zou sinds eind oktober met ruim 40% zijn verminderd. Opmerkelijk is dat de havenbeheerders de toeslag in rekening willen brengen bij de rederijen, waar importeurs in veel gevallen verantwoordelijk zijn voor de afvoer van hun containers uit de haven.

De havenbeheerder van Long Beach, die ook namens Los Angeles spreekt, heeft nog geen datum geprikt waarop de teller voor de dwell time gaat lopen. Die wijst erop dat de gemiddelde statijd van containers op de terminals voor de import-explosie van medio 2020 bij afvoer per truck vier dagen was en bij spoorafvoer zelfs minder dan twee dagen.

POLA en POLB, zoals het havenduo in Amerikaanse media wordt aangeduid, zeggen dat de eventuele opbrengst van de boete opzij wordt gezet voor investeringen in de havens. Het plan is afgestemd met de Biden-Harris Supply Chain Disruptions Task Force, het transportministerie en partijen in de logistieke keten, aldus POLB.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement