Cepsa, van oorsprong een oliemaatschappij, ontwikkelt bij zijn Gibraltar-San Roque Raffinaderij een energiepark waar het waterstofdragers als ammoniak en methanol wil gaan produceren. De twee partijen hebben afgesproken om een deel daarvan naar de Nederlandse haven te transporteren.

Die stroom zou in 2027 op gang moeten komen, maar de partners spreken nu al van de ‘eerste groene waterstofcorridor tussen Zuid- en Noord-Europa’. Wie het waterstof zou moeten gaan vervoeren en wie de ontvanger zou zijn, is nog niet duidelijk. Ook worden er geen volumecijfers genoemd.

Wel heeft Cepsa aangekondigd dat het een productiecapaciteit van twee gigawatt aan waterstof wil ontwikkelen. HbR verwacht dat in 2050 jaarlijks zo’n twintig miljoen ton waterstof in de Rotterdamse haven wordt verwerkt, waarvan zo’n 10% lokaal zal worden geproduceerd.

Ook Vopak werkt aan plannen om waterstofdragers naar Nederland aan te voeren. Het opslagconcern treft voorbereidingen om twee bestaande lpg-tanks van 55.000 kubieke meter op zijn terminal in Vlissingen om te bouwen voor de opslag van groene ammoniak. Door verbranding van ammoniak kan de waterstof eruit worden gehaald, waarbij stikstof en water vrijkomen.

Voordeel van de ombouwoperatie is dat de overige infrastructuur, zoals ligplaatsen voor de schepen en leidingen voor het transport, al aanwezig zijn. Vopak overweegt ook om ter plekke een installatie te ontwikkelen om de ammoniak weer in waterstof om te zetten. Vopak Terminal Vlissingen wil de definitieve investeringsbeslissing ‘onder andere op basis van marktinteresse’ nemen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement