Zo is de overslag in oktober van dit jaar in de haven van Sint Petersburg  gereduceerd tot 10% van het volume vergeleken met dat van oktober 2021, aldus het IfW. De haven van Sint Petersburg is de grootste containerhaven van Rusland en het belangrijkste overslagpunt voor importstromen uit Europa. In de zeehaven van Novorossijsk aan de Zwarte Zee is de overslag inmiddels gehalveerd.

De Europese Unie was in de zomer van vorig jaar nog de grootste handelspartner van Rusland, maar die rol is intussen door de EU-sancties overgenomen door China, stelt het IfW verder. Volgens de Duitse onderzoekers hebben de EU-landen vergeleken met vorig jaar in totaal 43% minder geëxporteerd naar Rusland, terwijl China rond 23% meer goederen heeft uitgevoerd naar het land. Die Chinese export heeft daarbij sinds september van dit jaar duidelijk aan ‘dynamiek’ ingeboet, aldus IfW.

Het onderzoeksinstituut stelt verder aan de hand van de vervoerscijfers dat Rusland er niet in is geslaagd de schade door de Europese sancties te compenseren met Chinese of andere importstromen. Voor Moskou wordt het ook steeds moeilijker om importen uit de EU te vervangen, voegt het instituut eraan toe.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement