Het scheepvaartverkeer zelf ligt niet stil, maar in de haven van Antwerpen worden bepaalde sluizen niet bediend en worden er op de grote terminals geen laad- en loswerken uitgevoerd. Bij het havenbedrijf is ongeveer de helft van de sleepboten operationeel.

De vandaag opgelopen of nog op te lopen vertragingen zullen er vermoedelijk dinsdag al zijn weggewerkt. De loodsendiensten en de verkeerscentrales werken er normaal. In Zeebrugge varen alle sleepboten en worden alle sluizen bediend. De haven van Gent had eerder al de rederijen verzocht de aanloopschema’s van hun zeeschepen aan te passen. Ook hier zijn de havenarbeiders niet aan het werk.

In het havengebied van Gent blokkeren stakers de toegangswegen of toegangen tot de belangrijkste bedrijven. In Antwerpen staan er stakingsposten bij de chemiebedrijven. De ‘piketten’ houden niet alleen werkwillige werknemers tegen, maar ook leveranciers en onderaannemers. Op werkwillige bedienden, die thuis werken, hebben de stakers geen vat.

Zaventem

In tegenstelling tot Wallonië fungeert in Vlaanderen wel een deel van het openbaar vervoer, maar doordat meer mensen zich van en naar hun werk verplaatsen met de wagen zijn de files er intensiever dan op andere dagen. De luchthaven van Zaventem (Brussel Nationaal) heeft meer dan de helft van de vluchten geschrapt. In Wallonië ligt de luchthaven van Charleroi stil. In de omgeving ervan en elders langs de Waalse industriële as hebben de stakers ook wegblokkades opgeworpen.

Door de staking in postsorteercentrum Gent, waar anders 650 mensen werken, zal er vandaag in de provincie Oost- en West-Vlaanderen nauwelijks post verdeeld worden.

De christelijke, socialistische en liberale vakbonden staken om de werknemers onder druk te zetten om de lonen meer te verhogen dan nu gebeurt door de automatische en wettelijke indexering, een systeem dat onbekend is in de meeste andere Europese landen. De indexering komt erop neer dat de lonen, met een beetje vertraging, de inflatie volgen. Ze geldt voor werknemers in de grote bedrijven en sectoren, voor ambtenaren en voor de genieters van sociale uitkeringen, maar bijvoorbeeld niet voor zelfstandigen. De vakbonden verlangen ook dat de regering de prijzen voor gas- en elektriciteit plafonneert.

Een opmerkelijke reactie kwam alvast van Egbert Lachaert, de voorzitter van de liberale regeringspartij VLD. Volgens hem zit er nu in het Kremlin iemand te lachen. Lachaert meent dat de regering al veel inspanningen heeft gedaan om de energiefactuur te drukken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement