In Venlo werd twee jaar geleden ‘het krachtigste zonnedak ter wereld’ in gebruik genomen door Heylen Warehouses, dat een groot logistiek centrum bekleedde met 48.040 zonnepanelen. Een XXL-distributiecentrum op de Maasvlakte in Rotterdam kwam daar vorig jaar dicht bij in de buurt met 46.000 panelen, verdeeld over tien verschillende loodsen. Afgelopen mei opende in Silicon Valley in de Amerikaanse staat Californië de Google Bay View Campus zijn deuren, een door internetgrootmacht Google bedacht verzamelcomplex voor start-ups waarvan de twee met ‘drakenschubbendaken’ getooide hoofdgebouwen zijn bekleed met 50.000 zonnepanelen.

Het Zeeuwse terminalbedrijf Verbrugge International had er deze zomer weliswaar twee verschillende locaties in Vlissingen-Oost voor nodig, maar wist daarmee getalsmatig Heylen en Google af te troeven: 77.250 zonnepanelen schoon aan de haak nam de logistieke onderneming uit Zeeland in gebruik.

Stroomopwekking

De zonnedaken van Verbrugge, aangelegd door de Rosmalense zonnestroomspecialist KiesZon, gaan op jaarbasis ruim 25 miljoen kilowattuur aan stroom produceren, wat gelijk staat aan het stroomverbruik van ongeveer negenduizend gemiddelde Nederlandse huishoudens. Het terminalbedrijf kwam volgens directeur Martin Verbrugge zelf met het idee om de daken beschikbaar te stellen voor stroomopwekking om zodoende bij te dragen aan ‘het behalen van de doelstelling van het RES (Regionale Energie Strategie) in Zeeland’. Het project levert volgens Verbrugge een jaarlijkse CO2-reductie op van 15.000 ton, een getal dat volgens het bedrijf benadrukt dat ‘elk aspect van het project reusachtig is’.

Dat project begon in 2018 en heeft wat voeten in de aarde gehad. Netwerkbedrijf Enduris, tegenwoordig Stedin, ‘een onmisbare partner in het project’, moest miljoenen investeren om nieuwe kabels aan te leggen vanaf het verdeelstation in Vlissingen-Oost, onder andere door diepe boring onder de haven van Vlissingen door. Volgens Machiel Joosse, key accountmanager van Enduris/Stedin, werd met de miljoeneninvestering een ‘dreigende congestie afgewend’. De netbeheerder spreekt van ‘een win-win-win-situatie voor alle betrokken partijen’.

Joosse stelt dat er ‘creatieve’ oplossingen zijn gevonden in Vlissingen, dat ‘het onmogelijke mogelijk werd gemaakt’, en daar denkt Erik Snijders, algemeen directeur van KiesZon, ook zo over. ‘We hebben iets toegepast wat nog nooit is vertoond, we hebben op grote schaal gewerkt met lichtgewicht zonnepanelen die we direct op de daken verlijmden. In totaal spreken we dan over zo’n 3 megawattpiek.’

Onderdak

Wist Verbrugge International dus al enkele jaren dat het zijn werk zou gaan verrichten onder een overspanning van tienduizenden zonnepanelen, van recentere datum is de wetenschap dat het bedrijf ook ónderdak gaat bieden aan grote hoeveelheden zonnepanelen. Deze herfst maakte het bedrijf bekend dat het in Vlissingen in samenwerking met het Rotterdamse logistieke bedrijf Slavenburg & Huyser een Europees distributiecentrum voor zonnepanelen gaat runnen.

Slavenburg & Huyser, dat drie jaar geleden zijn 70-jarig jubileum vierde, behoorde in de Rotterdamse haven vroeger tot de klassieke cargadoors, maar doet naast rederijvertegenwoordigingen inmiddels al lang veel andersoortig logistiek werk, waarbij het onder meer in het wereldje van de zonnepanelen belandde. Door de stijgende energieprijzen neemt de vraag naar zonnepanelen volgens het bedrijf de laatste tijd ‘enorm’ toe en ontstond er door ‘de snelle groei van volumes behoefte aan opschaling van de supply chain en opslagcapaciteit’. Meer specifiek had Slavenburg & Huyser ‘veel ruimte nodig in de nabijheid van een inland container hub’, en die ruimte werd gevonden op de Verbrugge Zeeland Terminal in Vlissingen, waar het Zeeuwse terminalbedrijf net de bouw van een container yard van zeven hectare had afgerond.

De beslissing om die extra ruimte te creëren, was volgens Dolf van Dijk, commercieel manager van Verbrugge, genomen om in te kunnen spelen op de toenemende vraag naar containers en congestie op de mainports. De nieuwe ‘yard’ moest in combinatie met een nieuw Terminal Operating System de containeractiviteiten van het Vlissingse terminalbedrijf ‘naar een hoger niveau tillen’, aldus Van Dijk. ‘We vervoeren, stuffen en strippen jaarlijks al zo’n 100.000 containers. We zien echter een reële behoefte in de markt aan meer capaciteit. De nieuwe infrastructuur stelt ons in staat deze capaciteit aan te bieden.’ De nieuwe samenwerking met Slavenburg & Huyser past ‘heel goed in onze strategie’, stelt de commercieel manager.

Zonnepanelenlogistiek

Leo Poot, directeur van Slavenburg & Huyser, stelt dat Verbrugge de ‘perfecte locatie’ is die zijn bedrijf voor ogen had in het kader van het uitbreiden van de zonnepanelenlogistiek. ‘De terminal is per containerschip verbonden met de deepsea-terminals in Rotterdam en Antwerpen en heeft de mogelijkheid om grote containervolumes te verwerken. De magazijnen bevinden zich direct naast de containerterminal. Dit zorgt voor een snelle doorloop van de containers. De zonnepanelen zijn al enkele dagen na aankomst in Rotterdam of Antwerpen per vrachtwagen af te halen in Vlissingen.’

Quote met een punt aan het einde.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement