Dat heeft de Spaanse haven bekend gemaakt. Die legt zelf ruim een half miljard euro op tafel voor de aanleg van de benodigde infrastructuur. Daarmee geeft de haven invulling aan de zogenoemde noordelijke uitbreiding, waarvoor de zeewering al in 2012 is aangelegd. Het overslagcomplex krijgt een oppervlakte van 137 hectare met bijna twee kilometer zeekade.

De raad bestuur van de haven heeft het project goedgekeurd, maar het behoeft op grond van Spaanse wetgeving voor infrastructuurprojecten nog wel instemming van de nationale regering. Havenbeheerder Valenciaport noemt geen datum waarop de nieuwe terminal gebruiksklaar moet zijn.

Opsteker

De ontwikkeling van de nieuwe terminal is een forse opsteker voor het aan de Spaanse westkust gelegen Valencia, dat in een strijd is verwikkeld met onder meer Algeciras in Zuid-Spanje en Tanger in Marokko als belangrijke draaischijven in de westelijke Middellandse Zee. De nieuwe MSC/TIL-terminal kan op termijn zorgen voor een bijna-verdubbeling van de containeroverslag, die vorig jaar uitkwam op 5,6 miljoen teu.

MSC werkt al jaren aan een verdere versterking van zijn positie in Valencia, dat naast Sines in Portugal en Antwerpen in Noordwest-Europa een belangrijke Europese transhipment hub is. Daarnaast is westelijk Spanje met zijn omvangrijke groente- en fruitsector een belangrijk oorsprongsgebied van lucratief reefervervoer.

Eind augustus maakte Hutchison Ports/ECT bekend op de Rotterdamse Maasvlakte een terminal met een capaciteit van zo’n zeven miljoen teu voor MSC/TIL te gaan ontwikkelen. Daarbij gaat het om een investering van meer dan twee miljard euro. De eerste fase daarvan moet in de loop van 2027 operationeel zijn.

Lees ook: Hoe MSC dan toch thuiskomt in de Rotterdamse haven

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement