Havenbedrijf Rotterdam (HbR) heeft achttien grote logistieke en industriële bedrijven bij elkaar gebracht, die in principe aan het project deel willen nemen. Ze hebben gezamenlijk het Amerikaanse ingenieursbureau en raffinaderij-bouwer Fluor opdracht gegeven om een haalbaarheidsonderzoek te doen. De eerste resultaten daarvan worden begin volgend jaar verwacht.

HbR-topman Allard Castelein stelt dat import van ammoniak één van de meest efficiënte manieren is om grote hoeveelheden waterstof beschikbaar te maken. De bouw van een centrale ammoniakkraker voor de hele haven scheelt volgens hem bovendien tijd, ruimte en middelen bij het overschakelen van een fossiele op een waterstofeconomie.

Vervoeren

Ammoniak is veel gemakkelijker te vervoeren dan waterstof, dat pas bij minus 253 graden Celsius vloeibaar wordt. Daar staat tegenover dat zuiver ammoniak zeer giftig is, waardoor er uitgebreide veiligheidsmaatregelen nodig zijn. Overigens moet ammoniak tot minimaal 35 graden onder nul worden gekoeld om het vloeibaar op te kunnen slaan en te transporteren.

De bedrijven die deelnemen aan het ammoniak-project zijn: Air Liquide, Aramco, bp, Essent/E.ON, ExxonMobil, Gasunie, GES, HES international, Koole Terminals, Linde, OCI, RWE, Shell, Sasol, Uniper, Vopak en VTTI.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement