Cao-conflict op Delta II terminal leidt tot blokkade door containertruckers

Langzaamaanactie

Een langzaamaanactie die op terminals op de Maasvlakte plaatsvindt vanwege een cao-conflict, heeft tot een tegenprotest van containertruckers geleid. Een groep van transportondernemers blokkeerde maandagmiddag een kruispunt bij terminals van Hutchison en APM, zodat de medewerkers het terrein niet op of af konden. De ondernemers zijn boos op de havenwerkers omdat hun vrachtwagens door de actie vertraging oplopen.

Foto: Twitter @Japieooo1

Havenwerkers van Hutchison voeren op de Delta II terminal actie omdat het bedrijf zich niet houdt aan de automatische prijscompensatie (APC) zoals die in de cao is opgenomen. Hutchison wil de lonen van medewerkers volgend jaar met maximaal 9% verhogen, terwijl de APC is vastgesteld op 16,9%. Onderhandelingen over de cao zijn voorlopig opgeschort.

De havenwerkers laden containers daarom sinds 8 december langzamer uit dan normaal. Vrachtwagens moeten daardoor langer wachten op hun containers en lopen vertraging op. De acties zorgen ook in de binnenvaart en het spoorvervoer voor langere wachttijden. Ook bij APM vinden langzaamaanacties plaats, daar speelt hetzelfde probleem.

Als tegenreactie op de lange wachttijden protesteerde een gezelschap van ongeveer 40 transportondernemers maandagmiddag bij de terminals op de Maasvlakte. De actievoerders reden langzaam met vrachtwagens van de Suurhoffbrug naar de APM en Hutchison Ports Delta II terminals. Daar blokkeerden ze drie kwartier het verkeer, zodat medewerkers van Hutchison de terminals niet konden betreden of verlaten.

Piektoeslag

Volgens Rene Lindeman, die door de groep als coördinator is aangesteld, zijn de langzaamaanacties de zoveelste tegenslag voor containervervoerders. Plannen van RWG voor een piektoeslag en de tijdsloten die terminals overwegen, zorgen al voor ontevredenheid bij de containerboeren.

‘We zijn ook niet tevreden over de tijdsloten en dat je straks 15 euro voor het afhalen van een container moet betalen. De wachttijden zijn enorm lang. Je boekt nog geen 300 euro omzet per dag als je niet uitkijkt, daar kan ik geen bedrijf van laten draaien’, zegt Lindeman. De demonstranten kozen er echter niet voor om de terminal van RWG te blokkeren, omdat daar nog gesprekken lopen met het bedrijf.

De actie is rustig verlopen en werd in samenspraak met de politie na drie kwartier beëindigd. Lindeman kijkt tevreden terug op de blokkade. ‘We hebben ons statement gemaakt. Maar als ze gaan staken dan gooien we de hele boel voor een week dicht.’ Dinsdagmiddag staan er onderhandelingen over de cao gepland tussen FNV, CNV en APM. Hoe lang de langzaamaanactie van de medewerkers van Hutchison nog duurt, is niet bekend.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Cao-conflict op Delta II terminal leidt tot blokkade door containertruckers | NT

Cao-conflict op Delta II terminal leidt tot blokkade door containertruckers

Langzaamaanactie

Een langzaamaanactie die op terminals op de Maasvlakte plaatsvindt vanwege een cao-conflict, heeft tot een tegenprotest van containertruckers geleid. Een groep van transportondernemers blokkeerde maandagmiddag een kruispunt bij terminals van Hutchison en APM, zodat de medewerkers het terrein niet op of af konden. De ondernemers zijn boos op de havenwerkers omdat hun vrachtwagens door de actie vertraging oplopen.

Foto: Twitter @Japieooo1

Dit artikel verder lezen?

Word nu abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de transportsector. 

Abonneer nu