Voor beide projecten is het staatsbedrijf Gasunie de tegenhanger. Die is nu nog volledig eigenaar van de terminal in de Groningse haven en voor de helft van de Rotterdamse terminal. Vopak heeft de andere helft in handen. Met de twee investeringen samen zou ongeveer honderd miljoen euro zijn gemoeid.
De lng-terminal in Eemshaven is in september vorig jaar in gebruik genomen en kan jaarlijks acht miljard acht miljard kubieke meter aardgas aan het Nederlandse net leveren. Het gaat in principe om een tijdelijke terminal, die bestaat uit twee zogenoemde fsru’s, floating storage and regasification units.
Drijvende gasfabrieken
Dit zijn de ‘S188’ van de Belgische rederij Exmar, die tot 2027 is gehuurd, en de ‘Golar Igloo’ van het Amerikaanse New Fortress Energy. Onbekend is voor hoe lang die is gehuurd. De komst van deze twee drijvende gasfabrieken vloeide voort uit de Russische invasie van Oekraïne en het daardoor grotendeels wegvallen van de Russische gasimport.
Dit ligt ook ten grondslag aan het principebesluit om een vierde opslagtank toe te voegen aan de Gate Terminal, waarmee de leveringscapaciteit stijgt van zestien tot twintig miljard kubieke meter per jaar. Hierover moet overigens nog wel een definitief investeringsbesluit worden genomen; Vopak verwacht die knoop in september door te zullen hakken.
Twee miljard
Beide projecten passen in de al enkele jaren geleden ingezette strategie om het accent van wereldwijde netwerk van 78 terminals geleidelijk te verleggen van olie en olieproducten naar gas en hernieuwbare brandstoffen. Het Rotterdamse concern heeft daarvoor tot 2030 twee miljard euro gereserveerd.
Anderzijds heeft Vopak besloten zich terug te trekken uit een met de Eemshaven vergelijkbaar project in Hongkong. Het bedrijf wilde zich voor 49,99% inkopen in een project van het Japanse Mitsui OSK Lines om ook in de Chinese havenstad een fsru te stationeren met een capaciteit van acht miljard kuub per jaar. Volgens Vopak heeft het project echter vertraging opgelopen en het bedrijf vindt het nu ‘niet aantrekkelijk de aandelen over te nemen’.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?