Dat blijkt uit het jaarverslag van havenbeheerder Port of Amsterdam, dat 2022 omschrijft als een ‘turbulent jaar’. Daarin meldt de havenbeheerder dat het nettoresultaat vorig jaar is gedaald van 57,3 tot 44,5 miljoen euro.
Daaruit blijkt verder dat de nieuwe sluis de komende twee zomers mogelijk niet op volle capaciteit kan worden benut omdat een constructie voor ‘selectieve onttrekking’ van zout water uit het Noordzeekanaal pas eind 2024 wordt opgeleverd.
Verzilting
Die bleek nodig omdat de instroom van zout water via de nieuwe sluis veel groter bleek dan vooraf berekend. Daardoor dreigde het aangrenzende gebied te verzilten. Port of Amsterdam werkt samen met Rijkswaterstaat om de consequenties zo veel mogelijk te beperken. ‘Het Topberaad Sluis gaat verder als Topberaad Noordzeekanaal om deze uitdagingen gezamenlijk aan te pakken’, heet het in het jaarverslag.
Uit het jaarverslag blijkt verder dat de overslag in het Amsterdamse havengebied vorig jaar fors is gegroeid, met ruim 10% tot 78,6 miljoen ton. Vooral de aan- en afvoer van overige natte bulk en steenkool groeide. De havenbeheerder noemt de groei ‘hoger dan verwacht’.
De kolenoverslag steeg met 37 procent naar 14,2 miljoen ton in 2022. De overslag in agribulk steeg met 3 procent naar 6,8 miljoen ton. De havenbeheerder nam 62 hectare aan terreinen terug en gaf 47 hectare uit aan nieuwe klanten. De terreinvoorraad nam hierdoor toe met 15 hectare.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?