De Hamburgse senaat presenteerde dinsdag het nieuwe havenontwikkelingsplan (HEP), dat de strategische en politieke richtlijnen tot 2040 regelt. Met het document wordt afscheid genomen van de overslagcijfers als enige indicator voor het succes van de haven.
Gezien de teruglopende volumes benadrukken de auteurs het toenemende belang van kwalitatieve factoren, zoals de mate van digitalisering en circulariteit. De focus in het plan ligt op de digitalisering, klimaatbescherming, circulaire economie en ecologie, uitbreiding en onderhoud van infrastructuur, vestigings- en gebiedsstrategie, transformatie van werk en e-commerce.
Groeimaatregelen
Toch wordt er wel een prognose afgegeven voor de volumes. De haven schat dat in 2035 het overslagpotentieel ligt op 176,6 miljoen ton zeevracht en 13,1 miljoen ton containers. Ter vergelijking: in 2022 werd in totaal 120 miljoen ton aan vracht overgeslagen.
Om die volumes te halen en om de steeds groter wordende containerschepen te kunnen blijven behandelen, wordt de uitbreiding van de huidige Eurogate-containerterminal als maatregel in het document vermeld. De rivier de Elbe moet daarvoor aan de zuidkant worden verdiept.
Voor de Tollerort Container Terminal (CTT) in het westen van het deepsea gebied zit ook uitbreiding in het vat. ‘Dit heeft uitbreidingspotentieel, waarvan het gebruik een groot aantal investeringen in infrastructuur zal vereisen, evenals nautische aanpassingen en veranderingen in de inrichting van het gebied’, valt te lezen in het document.
Uitbreiding van het spoor wordt aangemerkt als een belangrijke stap in het vergroenen van het transport in de haven. Zo moet overal in de haven het veiligheidssysteem ETCS worden geïmplementeerd en moet er meer ruimte komen om 740-meter treinen te ontvangen.
Verder wil de haven vanaf 2040 klimaatneutraal opereren. Daarom zal er ook worden gefocust op de uitbreiding van walstroomvoorzieningen.
Melanie Leonhard, senator voor economie en innovatie van de deelstaat Hamburg zegt: ‘Goederenbehandeling is geen doel op zich. Ook containeroverslagcijfers zijn een indicator, maar niet de enige relevante. In tegenstelling tot andere havenlocaties is Hamburg zelf een belangrijke markt- en industriële locatie: goederen die hier aankomen worden hier niet alleen overgeslagen, maar ook geconsumeerd en verwerkt.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?