Het initiatief voor een gezamenlijk havenbedrijf komt van het Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum Brabant (MCA Brabant). De druk op de binnenhavens in Noord-Brabant is volgens MCA Brabant de laatste jaren toegenomen, vanwege de uitbreiding van de Maasvlakte en de toename van het containervervoer vanuit Rotterdam. De bundeling van het havenbeheer is daarom ‘hard nodig’. De verwachting is dat de containervolumes de komende 10 tot 15 jaar verdubbelen. Bovendien, zegt directeur Hendrik-Jan van Engelen van MCA, ‘zullen met de nieuwe circulaire economie grote partijen massagoederen vervoerd worden, waarvoor we een gezamenlijke aanpak moeten inrichten.’
De coöperatie moet dit jaar nog worden opgericht. Voor het einde van de collegeperiode in 2026 moet Brabant Ports definitief zijn opgericht.
Brabant Ports
Het havenbeheer en het innen van de havengelden ligt straks bij het nieuw op te richten Brabant Ports. Daarnaast wordt de ict-infrastructuur tussen de binnenhavens gedeeld, alsook onderhoud, een afgestemde capaciteitsplanning en gezamenlijke veiligheidsmaatregelen.
De intentieverklaring is nu getekend door de gemeenten Bergen op Zoom, Oosterhout, Waalwijk, Tilburg, ’s-Hertogenbosch, Oss, Meierijstad en Land van Cuijk. Van Engelen ‘rekent erop’ dat op termijn ook andere gemeentes hierbij zullen aansluiten.
Volgens Van Engelen staan de binnenhavens ook voor ‘andere uitdagingen’ zoals de energietransitie, klimaatadaptatie, de noodzaak om de economie meer circulair te maken en de plannen voor de woningbouw. ‘Tot op heden stond de individuele binnenhaven alleen in het aangaan van deze uitdagingen. Dit maakt het moeilijk om dit soort grote uitdagingen op een goede manier aan te pakken.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?