Adriaansens: ‘Hiermee vergroten we massa en betaalbaarheid van CO2-opslag’

Interview

Nederland en België hebben een principeovereenkomst gesloten over het grensoverschrijdende vervoer en de permanente opslag van CO2. Minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) zette in de marge van het koninklijk staatsbezoek aan België in Antwerpen haar handtekening onder een zogeheten Memorandum of Understanding (MoU). Er zal onder meer worden gekeken naar de mogelijkheden om CO2 op te slaan in lege gasvelden in de Noordzee. In gesprek met NT licht ze het verder toe.

Foto: NT / Marko Visser

Een aankondiging van samenwerking is aardig. Maar wat gaan we nu precies samen met België doen?

We werken op veel vlakken al met België samen, maar dit is een specifiek project. De CO2-emissies terugbrengen kan niet zo snel als de doelen die we hebben gesteld. Met name de zware industrie kan niet op korte termijn een ander productieproces invoeren. Dus we hebben in de tussentijd CO2-opslag nodig; CCS. In Nederland hebben we lege gasvelden in de Noordzee, we zijn al best ver met het vormgeven van de opslag. Nu we met België gaan samenwerken vergroten we de massa en betaalbaarheid.

Rotterdam heeft Porthos, Antwerpen is bezig met Antwerp@C. Beide twee grote CCS-projecten. Porthos wacht nog op een uitspraak van de Raad van State om met de bouw te kunnen beginnen vanwege de stikstofperikelen. Wanneer gaat daarbij de eerste schop in de grond om de zojuist gemaakte afspraken uit te kunnen voeren?

Dat is echt aan de rechter, daar kan ik als minister niets over zeggen. Maar zodra het mogelijk is, starten we. Nu treffen we alle benodigde voorbereidingen. Dus voordat er echt een spade in de grond gaat, om bijvoorbeeld leidingen aan te leggen en de CO2 op te slaan, moet er een heleboel gebeuren. Zo moeten we weten hoeveel CO2 het betreft, welke bedrijven eraan mee willen doen, zorgen voor de verbindingen, welke gasopslagen worden aangesloten, noem maar op. Dat vraagt allemaal veel voorwerk. Dit akkoord gaat ons helpen daar meer vaart mee te maken.

Tijdens de ondertekening van het akkoord gaf u aan dat er ook gekeken wordt naar waterstofopslag bij de CCS-projecten.

Inderdaad. Het zijn allebei gassen. We zoeken manieren om het nieuwe energiesysteem te bouwen waarbij we nog niet precies weten hoe het gaat uitpakken. Maar als je goede leidingen zou aanleggen, zoals bijvoorbeeld onze Delta-corridor van de haven Rotterdam naar het Ruhrgebied, kun je naast de CO2-buis ook een leiding voor waterstof bouwen of misschien zelfs andere chemische stoffen eraan koppelen.

Wie is nu aan zet om alles in gang te zetten?

Het energiesysteem valt onder mijn ministerie, dus ik ga een actieve rol spelen bij de realisering. We hebben nu de handtekening gezet, er is commitment. Nu gaan we een plan uitrollen om actie te ondernemen. Dit is iets nieuws, dus het is fijn dat we het nu samen met België kunnen doen.

Hoe ziet u de rol van de havenbedrijven hierin?

Dit gaat over de havens, zij hebben een cruciale rol in het bouwen van het nieuwe energiesysteem. Dan gaat het niet alleen over CCS. Ook de windenergie die uit zee komt, moet naar land en daar worden bewerkt. Daar hebben de havens een ontzettend belangrijke rol in. Zowel Rotterdam als Antwerpen zijn heel sterk in logistiek en transport, maar zij moeten nu een vertaalslag gaan maken naar de nieuwe energiestromen.

Adriaansens: ‘Hiermee vergroten we massa en betaalbaarheid van CO2-opslag’ | NT

Adriaansens: ‘Hiermee vergroten we massa en betaalbaarheid van CO2-opslag’

Interview

Nederland en België hebben een principeovereenkomst gesloten over het grensoverschrijdende vervoer en de permanente opslag van CO2. Minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) zette in de marge van het koninklijk staatsbezoek aan België in Antwerpen haar handtekening onder een zogeheten Memorandum of Understanding (MoU). Er zal onder meer worden gekeken naar de mogelijkheden om CO2 op te slaan in lege gasvelden in de Noordzee. In gesprek met NT licht ze het verder toe.

Foto: NT / Marko Visser

Een aankondiging van samenwerking is aardig. Maar wat gaan we nu precies samen met België doen?

We werken op veel vlakken al met België samen, maar dit is een specifiek project. De CO2-emissies terugbrengen kan niet zo snel als de doelen die we hebben gesteld. Met name de zware industrie kan niet op korte termijn een ander productieproces invoeren. Dus we hebben in de tussentijd CO2-opslag nodig; CCS. In Nederland hebben we lege gasvelden in de Noordzee, we zijn al best ver met het vormgeven van de opslag. Nu we met België gaan samenwerken vergroten we de massa en betaalbaarheid.

Rotterdam heeft Porthos, Antwerpen is bezig met Antwerp@C. Beide twee grote CCS-projecten. Porthos wacht nog op een uitspraak van de Raad van State om met de bouw te kunnen beginnen vanwege de stikstofperikelen. Wanneer gaat daarbij de eerste schop in de grond om de zojuist gemaakte afspraken uit te kunnen voeren?

Dat is echt aan de rechter, daar kan ik als minister niets over zeggen. Maar zodra het mogelijk is, starten we. Nu treffen we alle benodigde voorbereidingen. Dus voordat er echt een spade in de grond gaat, om bijvoorbeeld leidingen aan te leggen en de CO2 op te slaan, moet er een heleboel gebeuren. Zo moeten we weten hoeveel CO2 het betreft, welke bedrijven eraan mee willen doen, zorgen voor de verbindingen, welke gasopslagen worden aangesloten, noem maar op. Dat vraagt allemaal veel voorwerk. Dit akkoord gaat ons helpen daar meer vaart mee te maken.

Tijdens de ondertekening van het akkoord gaf u aan dat er ook gekeken wordt naar waterstofopslag bij de CCS-projecten.

Inderdaad. Het zijn allebei gassen. We zoeken manieren om het nieuwe energiesysteem te bouwen waarbij we nog niet precies weten hoe het gaat uitpakken. Maar als je goede leidingen zou aanleggen, zoals bijvoorbeeld onze Delta-corridor van de haven Rotterdam naar het Ruhrgebied, kun je naast de CO2-buis ook een leiding voor waterstof bouwen of misschien zelfs andere chemische stoffen eraan koppelen.

Wie is nu aan zet om alles in gang te zetten?

Het energiesysteem valt onder mijn ministerie, dus ik ga een actieve rol spelen bij de realisering. We hebben nu de handtekening gezet, er is commitment. Nu gaan we een plan uitrollen om actie te ondernemen. Dit is iets nieuws, dus het is fijn dat we het nu samen met België kunnen doen.

Hoe ziet u de rol van de havenbedrijven hierin?

Dit gaat over de havens, zij hebben een cruciale rol in het bouwen van het nieuwe energiesysteem. Dan gaat het niet alleen over CCS. Ook de windenergie die uit zee komt, moet naar land en daar worden bewerkt. Daar hebben de havens een ontzettend belangrijke rol in. Zowel Rotterdam als Antwerpen zijn heel sterk in logistiek en transport, maar zij moeten nu een vertaalslag gaan maken naar de nieuwe energiestromen.