Die zou een vermogen moeten krijgen van twintig megawatt en zou medio 2025 in gebruik kunnen worden genomen. Duisport en Lhyfe GmbH, dat zich omschrijft als een pionier in de productie van hernieuwbare waterstof, gaan de haalbaarheid van zo’n installatie onderzoeken.
Drie grote lokale spelers hebben verklaard de groene waterstof in te zullen zetten, zodra die beschikbaar komt. Dat zijn twee semi-overheidsbedrijven, de Duisburger Versorgungs- und Verkehrsgesellschaft (DVV) en Wirtschaftsbetriebe Duisburg (WBD), en Duisburg Gateway Terminal (DGT).
De laatste werkt op het zogeheten Kohleninsel aan de grootste op waterstof gebaseerde containerterminal van het Europese achterland. DVV wil de groene waterstof gebruiken voor zijn stadsbussen en WBD wil zijn vuilniswagens op de hernieuwbare brandstof laten rijden.
Locatie
Een locatie is er ook al: een terrein in de buitenhaven van Duisburg-Hochfeld, dat in handen is van Duisburger Hafen AG. Ceo Markus Bangen van Duisport spreekt van een mijlpaal: ‘Dit is een grote stap. Zo houden we ons aan de belofte Duisburg Gateway Terminal te ontwikkelen tot de grootste en groenste containerterminal in het Europese achterland’.
De partners willen zo veel mogelijk gebruik maken van bestaande infrastructuur. Daartoe gaat Lhyfe de DVV en de WBD ondersteunen bij het ombouwen van hun wagenpark. Als het project doorgaat, kan de fabriek acht ton groene waterstof per dag produceren, die afhankelijk van de vraag aan de partners ter beschikking wordt gesteld.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?