De afname van de totale overslag is in de eerste jaarhelft iets groter dan in de eerste drie maanden. Die kwam toen uit op 68,7 miljoen ton, 4,5% minder dan in het eerste kwartaal van vorig jaar.
Ceo Jacques Vandermeiren van Port of Antwerp-Bruges vindt dat de Belgische havencombinatie ‘goed standhoudt in onstabiele omstandigheden’. Hij waagt zich niet aan een prognose voor de tweede jaarhelft, maar noemt het ‘hoopgevend dat lijndiensten die tijdens corona zijn stopgezet hervat worden en rederijen ons kiezen als eerste aanloophaven’.
Marktaandeel
De havenbeheerder stelt dat het marktaandeel in de containeroverslag in de zogenoemde Hamburg – Le Havre range in eenheden (teu) met een procentpunt is toegenomen tot 30,6%. Dit heeft betrekking op de eerste drie maanden van het jaar. Rotterdam zag de overslag toen met 11,5% dalen tot 3,2 miljoen teu. Hamburg noteerde zelfs een terugval van 17% tot 1,9 miljoen teu.
Dankzij de fusie van de havens van Antwerpen en Zeebrugge bijna een jaar geleden zit Port of Antwerp-Bruges Rotterdam inmiddels op de hielen als grootste containerhaven. Die verwerkte in het eerste kwartaal 3,1 miljoen teu, slechts 100.000 teu minder dan de Nederlandse haven. Havenbedrijf Rotterdam komt donderdag 20 juli met de halfjaarcijfers.
De overslag van traditioneel stukgoed daalde ten opzichte van vorig jaar sterk, met ruim 17% tot 5,3 miljoen ton. Dat kwam vooral doordat er veel minder staal werd aan- en afgevoerd, veruit het belangrijkste product binnen de stukgoedoverslag.
Het droge bulk-segment liet een daling van 12,9% tot 7,6 miljoen ton zien. De overslag van kunstmest liet een teruggang van 19% zien en die van kolen zelfs van ruim 34%. Na de sterke groei van de kolenimport vorig jaar en de afgelopen zachte winter waren er dit jaar er in Europa forse voorraden ontstaan waardoor de behoefte aan import sterk daalde.
Vloeibare bulk
Het veel grotere segment van vloeibare bulklading kende een lichte daling, van 3,2% tot 45,8 miljoen ton. De overslag van vloeibare brandstoffen groeide juist met 6,2%. Gasolie en diesel schoten zelfs met 60% omhoog, maar lng (-1,4%) en chemicaliën (-15,4%) lieten dalingen zien. Dit laatste komt volgens de havenbeheerder vooral door de hoge energieprijzen in Europa.
De behandeling van ro/ro-lading bleef met 10,9 miljoen ton vrijwel stabiel (+0,1%). In de eerste helft van het jaar werden 1,8 miljoen nieuwe auto’s aan- en afgevoerd, een stijging van 15%. De aan- en afvoer van rollende lading van en naar Ierland liet een groei van 16,7% zien. De handel met het Verenigd Koninkrijk daalde juist met 4%.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?