Daarmee heeft de haven een zwak tweede kwartaal achter de rug, want in het eerste kwartaal daalde de overslag slechts met anderhalf procent tot 111,7 miljoen ton. Dit betekent dat er in de periode april-juni 109 miljoen ton lading is geladen en gelost, bijna 9% minder dan vorig jaar.
Eerder deze week meldde Port of Antwerp-Bruges, beheerder van de havens van Antwerpen en Zeebrugge, eveneens een krimp van 5,5% in de eerste helft van het jaar, in dit geval tot 139 miljoen ton. Kwartaal op kwartaal was de ontwikkeling daar echter wat gelijkmatiger. Port of Antwerp-Bruges, dat in april vorig jaar tot stand kwam, noteerde na drie maanden nog een teruggang van 4,5% tot 68,7 miljoen ton.
Beperkte daling
Havenbedrijf Rotterdam (HbR) verwacht voor heel 2023 ‘een beperkte daling van de overslagvolumes als gevolg van de onzekere geopolitieke situatie en de hoge inflatie’. Voor de middellange termijn verwacht de havenbeheerder echter een forse groei van van de containeroverslag, nu Rotterdam World Gateway (RWG) en APM Terminals (APMT) eindelijk de contracten hebben getekend voor de uitbreiding van hun terminals aan de Prinses Amaliahaven op de Maasvlakte.
Daarmee kan Rotterdam als containerhaven op termijn waarschijnlijk weer afstand nemen van de Belgische havencombinatie. Die is Rotterdam het afgelopen jaar in tonnen lading al voorbij gegaan, 69,5 miljoen ton tegen 64,5 miljoen ton, maar ligt in twintigvoets eenheden nog zo’n 300.000 teu achter, 6,7 tegen 6,4 miljoen teu. Antwerpen heeft de komende jaren echter weinig mogelijkheden om de capaciteit significant uit te breiden.
Boudewijn Siemons, ad interim Ceo van HbR na het vertrek van Allard Castelein vorige week, zegt dat met de investeringsbeslissingen van RWG en APMT een belangrijke stap is gezet: ‘We willen onze klanten op tijd de benodigde ruimte en voorzieningen bieden om hen in staat te stellen op een duurzame manier te blijven ondernemen en groeien’.
In de eerste helft van dit jaar nam containeroverslag echter met ruim 9% in tonnen en met ruim 8% in teu’s af. Het wegvallen van de handel met Rusland en gedaalde import uit Azië zijn daar volgens de havenbeheerder debet aan.
Overvolle magazijnen
Overvolle magazijnen als gevolg van de bestelwoede tijdens de coronaperiode noopten importeurs ertoe hun kruit droog te houden. HbR wijst erop dat de betrouwbaarheid van de containervaart inmiddels weer is toegenomen en de afhandeling van lading in de haven en naar het achterland weer is verbeterd, kennelijk in de verwachting dat de handel weer gaat toenemen.
Uit het halfjaarbericht valt op te maken dat de havenbeheerder met spanning uitkijkt naar de uitspraak van de Raad van State in de beroepsprocedure tegen de aanleg van het Porthos-systeem voor de afvang en opslag van 2,5 miljoen ton ‘haven-CO2’ per jaar. Die komt uiterlijk in september. HbR: ‘De voorbereidingen zijn ondertussen doorgegaan. Zodra de vergunningen onherroepelijk zijn, neemt Porthos een definitieve investeringsbeslissing.’ Voor het hele project gaat dat om zo’n anderhalf miljard euro.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?