De Nieuwe Sluis moet eind 2024 klaar zijn om de eerste zeeschepen door te laten. De oplevering had aanvankelijk in 2022 al plaats moeten vinden.
De vertraging heeft hoofdzakelijk gezeten in bouwbeperkingen door coronamaatregelen, veranderde PFAS-regels en het verwijderen van onvoorziene ‘objecten’ zoals restanten van oude gebouwen die zijn aangetroffen tijdens de bouw.
De bouwkosten werden in 2016 nog ingeschat op 934 miljoen. Vlaanderen betaalt mee aan het project omdat de sluis mede is bedoeld om de bereikbaarheid van de haven van Gent te verbeteren.
‘Over de meerkosten dient nog tot een Vlaams-Nederlandse kostenverdeling te worden gekomen’, liet de Nederlandse demissionair minister Mark Harbers weten in zijn Kamerbrief waarin werd aangekondigd dat de verbouwing eind 2024 klaar moest zijn.
Kamervragen
Stijn de Roo, parlementslid voor het Vlaamse CD&V, stelde in België Kamervragen over de kosten. Hoeveel meer wordt het, en wat gaat Vlaanderen betalen? Uit de beantwoording door minister Lydia Peeters blijkt nu dat het gaat om 87,1 miljoen euro extra.
Over de verdeling van de kosten is vooralsnog geen overeenstemming bereikt. ‘De bevoegde ambtenaren uit Nederland en Vlaanderen hebben op dit moment nog geen akkoord bereikt over alle meerkosten waar Vlaanderen een voorbehoud heeft aangetekend over de kostprijsverdeling tussen Vlaanderen en Nederland.’
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?