In de huidige werkwijze in Gothenburg zijn er zo’n 20 contactmomenten nodig tussen verschillende partijen om een schip op zijn ligplaats te krijgen, te laden, te lossen en weer te laten vertrekken. ‘Digital port call consolideert dit in een keten die draait om voorspelbaarheid van het scheepsbezoekproces’, zegt Fredrik Rauer, manager port control van de haven. Hij noemt het systeem een ‘digitaal hulpmiddel waar velen van ons op hebben gewacht.’ De digital port call omvat onder meer informatie over het boeken van roeiers, loodsen en sleepboten en zelfs informatie over de weersomstandigheden.
Het systeem moet zorgen voor een vermindering in ligtijd van 500 uur. Ook moeten schepen straks korter wachten voordat er plaats aan de kade is. Een belangrijk argument voor Gothenburg is bovendien dat het systeem moet zorgen voor een vermindering van CO2-uitstoot. Gothenburg rekent een besparing voor van 1000 ton CO2 doordat schepen korter in de haven liggen en voor aankomst ‘just in time’ kunnen varen wat zorgt voor minder brandstofgebruik.
De ontwikkeling van het digitale aanmeldsysteem heeft 1,5 miljoen euro gekost. Vanaf het eerste kwartaal van 2024 moet de digital port call in gebruik worden genomen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?