Overslag Israelisch Eilat neemt 85 procent af door Houthi-aanvallen

Rode Zee-crisis

De activiteit in de Zuid-Israëlische haven van Eilat is met 85 procent gedaald sinds Jemenitische Houthi-rebellen vrachtschepen in de Rode Zee aanvallen. “Als dit zo doorgaat, bereiken we een punt van nul schepen in de haven”, aldus havenchef Gideon Golber.

Haven Eilat, Israel. Foto: Shutterstock

De Houthi’s vallen de havenplaats en schepen onderweg naar Israël aan, als vergelding voor de Israëlische aanvallen op de Gazastrook. Meerdere rederijen hebben het vrachtverkeer door de Rode Zee stilgelegd om de aanvallen van de Jemenitische rebellen.

Een internationale coalitie van onder andere de Verenigde Staten en alle EU-landen gaat vrachtverkeer in het Rode Zeegebied beschermen tegen de aanvallen.

De bedrijvigheid in de Israëlische havens Haifa en Ashdod aan de Middellandse Zee is vele malen groter dan die van Eilat. Toch biedt Eilat Israël toegang tot internationale wateren zonder door het Egyptische Suezkanaal te hoeven varen.

Overslag Israelisch Eilat neemt 85 procent af door Houthi-aanvallen | NT

Overslag Israelisch Eilat neemt 85 procent af door Houthi-aanvallen

Rode Zee-crisis

De activiteit in de Zuid-Israëlische haven van Eilat is met 85 procent gedaald sinds Jemenitische Houthi-rebellen vrachtschepen in de Rode Zee aanvallen. "Als dit zo doorgaat, bereiken we een punt van nul schepen in de haven", aldus havenchef Gideon Golber.

Haven Eilat, Israel. Foto: Shutterstock

De Houthi's vallen de havenplaats en schepen onderweg naar Israël aan, als vergelding voor de Israëlische aanvallen op de Gazastrook. Meerdere rederijen hebben het vrachtverkeer door de Rode Zee stilgelegd om de aanvallen van de Jemenitische rebellen.

Een internationale coalitie van onder andere de Verenigde Staten en alle EU-landen gaat vrachtverkeer in het Rode Zeegebied beschermen tegen de aanvallen.

De bedrijvigheid in de Israëlische havens Haifa en Ashdod aan de Middellandse Zee is vele malen groter dan die van Eilat. Toch biedt Eilat Israël toegang tot internationale wateren zonder door het Egyptische Suezkanaal te hoeven varen.